Motorvagn Xo5 20 - Vad är det i gruset - mer om bilden (Järnväg allmänt)

av Hans B Keller, Tuesday, March 03, 2015, 03:23 (3340 dagar sedan) @ Olof W

[image]


Fin bild på en ståtlig "Mo" vagn.

Snöplogen i änden med slickepinnar är inte så stor. Men vad är det som ligger i gruset vid den andra änden? Är det en till hälften nedgrävd cylinder eller är det en del av snöröjningsutrustningen?

/Olof

====================
"Cylindern" är en sk galt. Den användes för att hetta upp bromssand så att den blev torr. Decauvillespåret framför motorvagnen trafikerades med en mindre vaggvagn, och ledde in i ett skjul där sanden förvarades. Sanden fördes sedan vidare till två behållare på höga master vid ingångsspåren till vändskivan för att vid behov fylla på lokens sandbehållare. Denna var på ångloken vanligtvis placerad under ångpannans domhuv med en lucka på ovansidan. Observera den myckna sanden framför galten!

Fotot är taget i vad som kallades för "trädgården" utanför maskinexp byggnad. Där fanns några spår som användes för uppställning av fordon som inte rymdes på stallspåren. Oftast avställda lok och tjänstevagnar. Ångloket tv i bilden framför motorvagnen bör vara SJ E4 1835 (xBJ N3 91) som vid denna tid dragits in från lokhuset i Nässundet. Loket sändes för ev omkonservering till hvst Östersund där det tyvärr föll offer för skärbrännaren 1968. E4 1835 avställdes 1962-63 i Mellerud som ett av de sista E4-loken i tjänst på fd DVVJ. Th skymtar en tender på ett E2-lok.

Som synes är motorvagnen dubbelmärkt både som Xo5 20 och som tjänstefordon. Av allt att döma blev den vid återkomsten till SJ 1963-64 i förstone märkt som trafikfordon (SJ Xo5 20), men tämligen omgående också märkt som tjv. Enligt uppgift var det aldrig mening att använda den i trafik, utan syftet med övertagandet var att ha den till snöplogning. Jag tror inte detta satte några spår i str 420. Om jag inte minns fel så var plogen i viss mån höj och sänkbar och skulle således haft effekt som spårrensare. Fö anges det ju att motorvagnen "ombyggdes" till plogmotorvagn, vilket borde innebära något mer än bara en fastsättning av en plog. Kan man kalla den för "Mo" enligt dansk terminologi? Ja, kanske! Utseende och de vändbara sofforna har väl en viss anknytning.

Motorvagnen är som SNJ 30 omtalad och avbildad i boken "Trafikminnen 1" av Bengt Hammar (TNF bok 96 2010, ISBN 978-91-86275-35-8)./HK


Hela tråden: