I Falköping för 100 år sedan. (Fordon: lok)

av BD, Saturday, January 24, 2009, 10:05 (5564 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

En sänkgrav/hjulsänk är en grop i golvet där det finns en vagn med en domkraft på. Domkraften tar tag om en hjulaxel, rälerna över gropen kan flyttas undan och då kan hjulaxeln lossas från loket och sänkas ner i gropen. Vagnen med domkraft och hjulaxel flyttas nu åt sidan, ofta till spåret intill där rälerna flyttas åt sidan och hjulaxeln nu kan hissas upp. Då kan man byta hjulaxel eller inspektera och fixa till ett lager, eller vad man nu håller på med.

Istället för att lyfta fordonet för att få ut en hjulaxel så sänker man den hjulaxeln nedåt. Mycket fiffigt och praktiskt eftersom glidlagrade ramverkslok som ånglok gärna vill falla i bitar om de lyfts, kräver en väldig massa andra arrangemang först.

[IMG]http://i546.photobucket.com/albums/hh422/ugjab/Lok/Stall/1.jpg[/IMG]

[IMG]http://i546.photobucket.com/albums/hh422/ugjab/Lok/Stall/2.jpg[/IMG]

Bilderna antyder hur det var i Falköping för mer än 100 år sedan. Bilderna hämtade ur en bok tryckt 1908.
Spåren 5 och 6 har sänkgrav.


Hela tråden: