Verktygslåda tillhörande ånglok ????? (Järnväg allmänt)

av Hans N, Thursday, August 09, 2012, 20:39 (4250 dagar sedan)

Hej
Fick denna verktygslåda av min farfar som var stallkarl. Vill minnas att han sa det kom från ett lok. Han gick i pension på 50-talet
Kan någon ev identifiera detta eller är jag helt ute och cyklar

Verktyg i lådan tillhör inte lådan men jag hade ingen bild utan
Tyvärr är den av mig på 60talet målad på insidan

[image]
[image]

Tack på förhand
/Hans

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av M.Svenson, Thursday, August 09, 2012, 21:29 (4249 dagar sedan) @ Hans N

Hej! Jag har "ärvt" en liknande verktygslåda av en VGJ lokförare, men enligt denna lokförare var lådorna personliga en för föraren och en för eldaren och lådorna följde personerna och ej loket. Detta medförde ett himla släpande av dessa tunga lådor i tillägg matlådor m.m. Mvh Martin.

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av Nicke nyfiken, Thursday, August 09, 2012, 22:09 (4249 dagar sedan) @ M.Svenson

Detta förfarande måste ha tillämpats på privatbanorna, SJ-maskinerna hade vad jag förstår fasta verktygsskåp.

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av Hans N, Thursday, August 09, 2012, 23:01 (4249 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Tack för svar

Farfar var hela tiden placerad i Falköping - och där fanns nästan inga privatbanelok utöver SJ lok eller kan HNJ ha haft samma förfarande ??

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av Nicke nyfiken, Thursday, August 09, 2012, 23:33 (4249 dagar sedan) @ Hans N

Intressant, med Falköping, min mormors bror Lokförare Strömberg var placerad i Falköping vid förra sekelskiftet och skrev en diktbok om lokförarlivet med titeln "En lokman på diktarkärran".

Mvh Gustaf Wadsten.

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av Hans N, Friday, August 10, 2012, 09:57 (4249 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Hej
Tack för info
boken är nu beställd - spännande att läsa och se om man känner igen sig
(farfar stallkarl, far lokmästare och jag "snöskottartjänst, isknackning mm" under studietiden, allt i Falköping)
/Hans

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av Nicke nyfiken, Friday, August 10, 2012, 12:40 (4249 dagar sedan) @ Hans N

Vart beställde du den boken, finns den att få, kul i så fall.

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av Hans N, Friday, August 10, 2012, 14:24 (4249 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Hej
Hittade den på bokbörsen - 60 pix -hos ett bokantikvariat i Hjo.
Fick mail efter en timma att den var postad - supersnabbt

Såg att det fanns fler på nätet och också på några bibliotek
Blir kul i början på veckan att finna ut vad däri står
/Hans

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av Nicke nyfiken, Friday, August 10, 2012, 14:56 (4249 dagar sedan) @ Hans N

Min mormor Mary strömberg gav orginalboken till min mot som sedan gav den till mig
Vore kul att se bild på boken när du får den.
Mormor gifte sig med bankdirektör Erland Silfverhielm, mormor träffade jag aldrig då hon gick bort i Malmö 1932, men morfar kommer jag ihåg(dog 1955).
Däremot fanns det en stins på Silfverhielmska sidan i Bollnäs och senare Växjö.

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av Hans N, Friday, August 10, 2012, 16:46 (4249 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Hej
bild kommer under denna rubrik/meddelande när jag fått mitt ex
/Hans

Verktygslåda tillhörande ånglok ????? bild bokframsida

av Hans N, Monday, August 13, 2012, 12:38 (4246 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Hej

Skall bli kul att dyka in i boken-häftet

Tack för tipset. Här kommer utlovad bild

[image]

/Hans

Verktygsskåp i lok

av Stefan Skoglund, Friday, August 10, 2012, 15:38 (4249 dagar sedan) @ M.Svenson

Härom dagen var jag biträde på Tp 3503 och fick då en tanke i huvudet.

I arbetsuppdelningen för motorlokps står det att de vid påbörjan av tjänsten ska kontrollera att skåpet är plomberat och att efter tjänsteslut ska rapportera uppkomna fel inklusive att de har brutit plomberingen på verktygsskåpet (bruten plombering=anmälningspliktigt fel !)

Jag kan tänka mig att det fanns behov av att garantera att skåpet var komplett utfifall att det blev fanns behov av några grejor från det.

Förekom liknande plombering i ångloken och exv 20:talets ellok ?

Ny text:
Vad skulle finnas i skåpet ombord på en Tp ?
liksom för en Du ?
Bromsslangar och nödiga verktyg för dess byte.
Verktyg för att smörja maskinen.
Glödlampor ?
Glödnät (om gasbelysning, gas=ånglok)

Verktygsskåp i lok

av Kurt G Möller, Friday, August 10, 2012, 21:56 (4248 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Plomberingar känner jag inte till...

V-skåp på ånglok skulle innehålla lämpliga fasta nycklar o haknycklar för glasrörsställ o injektorer + en à två skiftn. + hammare, huggmejsel, fil, ett par tänger, rund dorn, ståltråd, gummpackn t bromssl. å lite till. Samt olika smörjnålar ej att förglömma!! Samt ett gäng saxpinnar.

Verktygsskåp i lok, forts

av Kurt G Möller, Friday, August 10, 2012, 22:50 (4248 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Grövre verktyg typ spärrnycklar till domkrafterna skulle helst förvaras i en lådda på tendern resp. ovanpå ena sidotanken. Td-lok skulle även ha X-stora fasta nycklar för att kunna koppla isär lok o td.

Verktygsskåp i lok

av Öster/NOR, Friday, August 10, 2012, 23:40 (4248 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Å glasrör med packningar brukar ingå. Lixom lystillbehör. Blydaggen icke heller att förglömma ;o)å så vagnskort å felanmälansblocket..mm mm

Verktygsskåp i lok

av Stefan Skoglund, Saturday, August 11, 2012, 00:46 (4248 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Plomberingar känner jag inte till...

Läs arbetsuppdelning för lokps dieselmaskiner exv T21.


V-skåp på ånglok skulle innehålla lämpliga fasta nycklar o haknycklar för glasrörsställ o injektorer + en à två skiftn. + hammare, huggmejsel, fil, ett par tänger, rund dorn, ståltråd, gummpackn t bromssl. å lite till. Samt olika smörjnålar ej att förglömma!! Samt ett gäng saxpinnar.

Med nycklar till injektorer menas väl lämplig ringnyckel/blocknyckel storlek 38? för att lossa pluggen längst upp för att komma åt matningsventilen (backventilen.)

Det ansågs väl att det inte fanns något behov för lokps av att kunna lossa munstyckena ?

Haknycklar är naturligtvis de nycklar som används till överfallsmuttrarna runt pumpens kolvstång och vatten-/avloppsanslutning på injektorerna.

Verktygsskåp i lok

av Micke Carlsson, Saturday, August 11, 2012, 02:19 (4248 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Blocknycklar jodå, men har man 12, 15, 18 och 24 tums skiftnycklar med sig går man i paradmarsch genom varje situation. De små i tenderskåpet bakom eldaren och den stora på därför avsedd krok bakom föraren. Åtminstone 15 och 18 är helt nödvändiga, utan dem ska man hellre stanna hemma.

Verktygsskåp i lok

av Nicke nyfiken, Saturday, August 11, 2012, 04:19 (4248 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Verktygsskåpen på elektroloken innehöll följande:

Två stora fasta nycklar
Två luftslagnar med nävar
En låda med knalldosor
En ståltråd med slangpackningar
En stor skiftnyckel modell mormor
Signalhjälp/Fjb-nyckel, plomberad
Glödlampor till strålkastare och hytt/maskinrum
Reservsäkringar
Handsignallampa med grön och röd skärm
2 st nödsignalbloss
2 st kortslutningsdon
2 st hindertavlor(flyttades senare ut i maskinrumsgången)
En röd signalflagga
Stor växelviska
Signaltelefon att plugga i stolpe på linjen
Kulhammare
Skruvmejsel


Verktygsskåpet skulle kollas och kompletteras vid klargöring,
det man tog ur och förbrukade skulle antecknas i repblocket.

Verktygsskåp i lok

av Öster/NOR, Saturday, August 11, 2012, 12:28 (4248 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Blocknycklar jodå, men har man 12, 15, 18 och 24 tums skiftnycklar med sig går man i paradmarsch genom varje situation. De små i tenderskåpet bakom eldaren och den stora på därför avsedd krok bakom föraren. Åtminstone 15 och 18 är helt nödvändiga, utan dem ska man hellre stanna hemma.

ja de e ju guld värda ;o))
men i verktygsskåpet vill jag minnas att det fanns med haknyckel med 6-kant ring i andra änden, dne passade väl dels ringmuttrarna till vattenståndsglasen å sen kanske 6-kanten passade injektorns backventilskåpa?

Tror det finns en inventarielista i nått av våra lok ;o))

Verktygsskåp i lok

av Micke Carlsson, Saturday, August 11, 2012, 12:46 (4248 dagar sedan) @ Öster/NOR

Javisst, haknycklar etc ska med, jag bara slog ett slag för universalverktyget No. 1 i vevan :-)

Verktygsskåp i lok

av Öster/NOR, Saturday, August 11, 2012, 14:42 (4248 dagar sedan) @ Micke Carlsson

fast de var redan nämnda i trådens början ;o))
ska man nu forsätta bluddra på så är det bra med en stor rörtång 1m åsså ;o)

Verktygslåda tillhörande ånglok ?????

av jhje, Saturday, August 11, 2012, 12:39 (4248 dagar sedan) @ Hans N

Alla ånglok som jag kan minnas hade domkrafter frampå, de måste väl ochså räknas som verktyg.
Kommer ihåg en urspåring på VCJ km 39 hur man löfte ned domkrafterna och lyfte upp hjulen på spåret