Namngivna tåg (Arkiv/forskning/litteratur)

av Jan Bergsten, Saturday, August 17, 2013, 13:57 (3907 dagar sedan)

När försvann namngivningen av tåg? Var det samtidigt som beteckningarna persontåg, snälltåg och expresståg ersattes med den allomfattande beteckningen resandetåg?

Om jag inte missminner mig så skedde förändringen i samband med Sveriges kommunikationers nedläggning. Fel eller rätt?

Namngivna tåg

av Kjell Aghult, Saturday, August 17, 2013, 15:42 (3907 dagar sedan) @ Jan Bergsten

När försvann namngivningen av tåg? Var det samtidigt som beteckningarna persontåg, snälltåg och expresståg ersattes med den allomfattande beteckningen resandetåg?

Enhetsbegreppet resandetåg infördes från tdtskiftet 1980-06-16. Om namngivningen samtidigt försvann vet jag dock inte.

Namngivna tåg

av Anders Olsson, Saturday, August 17, 2013, 18:04 (3907 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Antalet namngivna tåg minskade stadigt från höjdpunkten under 1960-talets första del. Klassiska tågnamn som Göteborgaren var borta långt före 1980.

Namngivna tåg

av Nicke nyfiken, Saturday, August 17, 2013, 18:22 (3907 dagar sedan) @ Anders Olsson

Namnen försvann någon gång på 70-talet om jag inte minns fel.
"Skåningen", "Öresundspilen", "Göteborgaren", "Stockholmaren", "Dalpilen", "Ostkusten", "Skandiapilen"(Oslo ø-Göteborg-København), "Ådalen", "Jämten",
"Nordpilen", S 751 752 "Lapplandspilen", "Värmlänningen", Xt 9 och 10 "Vikingen",
"Berlinaren", Sassitzexpressen".

Namngivna tåg

av Lennart Petersen, Saturday, August 17, 2013, 18:50 (3907 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Namnen försvann någon gång på 70-talet om jag inte minns fel.
"Skåningen", "Öresundspilen", "Göteborgaren", "Stockholmaren", "Dalpilen", "Ostkusten", "Skandiapilen"(Oslo ø-Göteborg-København), "Ådalen", "Jämten",
"Nordpilen", S 751 752 "Lapplandspilen", "Värmlänningen", Xt 9 och 10 "Vikingen",
"Berlinaren", Sassitzexpressen".

I 1985 års tidtabell hittar jag Nordpilen och Lapplandspilen men det är allt.
I 1993 års tabell finns inga.
Men så kom en märklig tid när alla nattåg på Norrland marknadsfördes som Nordpilen men även det försvann.

Namngivna tåg

av Henry Wedberg, Saturday, August 17, 2013, 18:53 (3907 dagar sedan) @ Lennart Petersen

"Östergyllen" icke att förglömma. Gick med X0a5 i min barndom, om jag inte minns fel...

Namngivna tåg

av Jonny Saljefeldt, Saturday, August 17, 2013, 19:00 (3907 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Namnen försvann någon gång på 70-talet om jag inte minns fel.
"Skåningen", "Öresundspilen", "Göteborgaren", "Stockholmaren", "Dalpilen", "Ostkusten", "Skandiapilen"(Oslo ø-Göteborg-København), "Ådalen", "Jämten",
"Nordpilen", S 751 752 "Lapplandspilen", "Värmlänningen", Xt 9 och 10 "Vikingen",
"Berlinaren", Sassitzexpressen".

Många namn fanns kvar i varje fall i början av 1980-talet, 1981 hittar jag dessa vid en snabbkoll (det fanns fler):

  • Lapplandspilen
  • Öresundspilen
  • Vikingen
  • Skåningen
  • Hamburgexpressen
  • Göteborgaren
  • Stockholmaren
  • Sverigepilen
  • Nordpilen
  • Östersundaren
  • Bottenviken
  • Jämtlandspilen
  • Ostkusten
  • Ådalen
  • Norgepilen
  • Värmlänningen

(Jämten försvann dock tidigare, det sägs att namnet ofta förvanskades till "Jämt sen".)

Namngivna tåg

av Lars-Erik Larsson, Sunday, August 18, 2013, 14:29 (3906 dagar sedan) @ Anders Olsson

EuroCity "Alfred Nobel" lär ha gått till 2002!

Namngivna tåg

av Bekon, Sunday, August 18, 2013, 23:42 (3906 dagar sedan) @ Anders Olsson

Från och med sommaren 1960 satte Roslagsbanan in ett direktgående snabbtåg "Finländaren", som gick Stockholm Östra - Norrtälje hamn och anslöt till passagerarfärjan Regin på utrikeslinjen Norrtälje - Åbo. Det populära snabbtåget fortsatte året efter men då med anslutning till den nyinsatta bilfärjan Skandia. Sommaren 1962 kompletterades direkttågtrafiken med ännu ett namntåg "Roslagen", som betjänade bilfärjan Nordia på samma trad. Men i och med ingången av 1963 var namntågens saga all och matartrafiken till Finlandsfärjorna i Norrtälje övertogs av namnlösa landsvägsbussar.

Bernt Karlsson

Namngivna tåg

av MaxJüdel, Saturday, August 17, 2013, 22:33 (3907 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Namnen brukar oftast leva kvar långt efter att de slopades officiellt. Många är de resenärer som åker Siljansbanan som fortfarande refererar sen eftermiddagståget till Mora från Stockholm med dess gamla namn: Siljan. Motsvarande tåg ned på morgonen tycks också ibland benämnas med detta namn. Tåget (namnet) infördes som bekant på 60-talet och har haft mycket olika fordon under sin tid som "namn-tåg" (YBo7 med UAFo7ye-släp med byte i Borlänge till X9 men med bibehållet vagns- och platsnummer hela vägen trots bytet, Y3, T41 med psv och tågvärmevagn S17d, mult Da, Rc osv...)

Namngivna tåg

av Anders Olsson, Sunday, August 18, 2013, 08:52 (3906 dagar sedan) @ MaxJüdel

Här följer en lista på namntåg 1962. Den är hämtad från min artikel om 1962 i Spår 2012. Den omfattar de namntåg som fanns då (många Yoa2) och är alltså inte någon komplett lista.
Namntåg.
På 1940-talet började vissa tåg få namn. Bland de tidiga fanns ’Göteborgaren’. Med introduktionen av paprikatågen blev namntågen ännu fler och från tidtabellskiftet 1962 fanns följande namntåg: ’GDG-expressen’ (Göteborg-Falun-Gävle), ’Öresundspilen’ (Stockholm-Malmö), ’Skandiapilen’ (Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn), ’Sydvästen’ (Göteborg-Malmö), ’Dalpilen’ (Stockholm-Falun), ’Siljan’ (Stockholm-Orsa), ’Skåningen’ (Stockholm-Malmö), ’Bråviken’ (Göteborg-Norrköping), ’Västerhavet’ (Norrköping-Göteborg), ’Göteborgaren’ (Stockholm-Göteborg), ’Stockholmaren’ (Göteborg-Stockholm), ’Ostkusten’ (Stockholm-Härnösand), ’Konferensen’ (Stockholm-Motala), ’Mälardalen’ (Stockholm-Örebro-Karlstad), ’Värmlänningen’ (Stockholm-Karlstad), ’Vättern’ (Stockholm-Jönköping), ’Nordpilen’ (Stockholm-Narvik), ’Jämten’ (Stockholm-Östersund), ’Bergsmannen’ (Stockholm-Eskilstuna-Ludvika),

Namngivna tåg

av Jöran Johansson, Sunday, August 18, 2013, 17:12 (3906 dagar sedan) @ Anders Olsson

’Konferensen’ (Stockholm-Motala)

Jag kan förstå varför tågen hette som de hette, alla utom ett:
Varför hette ett tåg mellan Stockholm och Motala Konferensen?

Jag saknar Närkingen som väl bör ha uppkallats efter en känd skribent i detta forum?

Namngivna tåg

av Lennart Petersen, Sunday, August 18, 2013, 17:19 (3906 dagar sedan) @ Jöran Johansson

’Konferensen’ (Stockholm-Motala)

Jag kan förstå varför tågen hette som de hette, alla utom ett:
Varför hette ett tåg mellan Stockholm och Motala Konferensen?

För att åka tåg till och från en konferens, som kunde vara i Stockholm ?
Eller i någon Östgötastad ?

Namngivna tåg

av johanmmolin, Sunday, August 18, 2013, 17:41 (3906 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vet inte varför tåget döptes till Konferensen, men faktum är att det var livligt frekventerat av "kommungubbar" från Motala som skulle på möte till Stockholm över dagen.

Sista åren gick tåget i form av tvåvagnars loktåg med Hg-lok och byte i Mjölby, men under motorvagnstågets tid var det förstås direkttåg.

Namngivna tåg

av Johnny, Sunday, August 18, 2013, 21:49 (3906 dagar sedan) @ Jan Bergsten

"Örestad" var väl det sista tåget mellan

Göteborg och Malmö som gick med X5?