Gasreglage Y6-Y8 (Järnväg allmänt)

av Lars-Inge, Wednesday, January 06, 2016, 00:57 (3030 dagar sedan)

Hur fungerar reglaget som sitter till vänster på förarbordet på Y6.
Är det flera lägen vid pådrag och likaså vid inbromsning?

Gasreglage Y6-Y8

av 53 Wadsten, Wednesday, January 06, 2016, 06:01 (3030 dagar sedan) @ Lars-Inge

Både som gaspådrag och broms, samt att låsa och öppna locket till förarbordet.
Det finns en beskrivning i handhavandeföreskriften SJF 333 för YBo6 över handtagens lägen, kanske någon här kan scanna och lägga ut bilden till dig.

Gasreglage Y6-Y8

av -ch-, Wednesday, January 06, 2016, 09:17 (3030 dagar sedan) @ Lars-Inge

Hur fungerar reglaget som sitter till vänster på förarbordet på Y6.
Är det flera lägen vid pådrag och likaså vid inbromsning?

Kanske en bild säger mer än tusen ord. Med detta arrangemang har föraren stor möjlighet till finlir med både broms och gaspådrag.
[img]http://lillsjon.net/~a120a/sjk/y7.jpg[/img]

Äldre inlägg

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 06, 2016, 09:20 (3030 dagar sedan) @ -ch-

[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=89600]Äldre inlägg[/link]

Äldre inlägg - fint system!

av Kurt G Möller, Wednesday, January 06, 2016, 11:46 (3030 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Vilken finreglering...! Det går utmärkt att köra bara några centimeter i taget!!

Äldre inlägg - fint system!

av Peter Flink, Wednesday, January 06, 2016, 11:54 (3030 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Vilken finreglering...! Det går utmärkt att köra bara några centimeter i taget!!

Nåja, det är en växellåda inblandad också och det finns många järnvägsfordon som är mer finreglerade än Y6-8

Äldre inlägg - fint system!

av Rolf Segelström, Wednesday, January 06, 2016, 12:21 (3030 dagar sedan) @ Peter Flink

Jo men det är en gammal konstruktion.
Hur många 50 tals fordon gick att köra lika mjukt och med precision.
Att koppla till ett släp på 2ans växel är perfekt.
RS

Äldre inlägg - fint system!

av Peter Flink, Wednesday, January 06, 2016, 12:45 (3030 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jo men det är en gammal konstruktion.
Hur många 50 tals fordon gick att köra lika mjukt och med precision.
Att koppla till ett släp på 2ans växel är perfekt.
RS

Förvisso men någon centimeterprecision är det ju inte och jag räknade in både moderna som gamla fordon vad gäller extrem finreglering, gamla norska Di3 ett exempel och moderna TRAXX ett modernt exempel på lok med verklig finreglering.
En fråga från undertecknad som inte kör YP, Kopplar inte Wilsonlådan på samma sätt som Y6-8 där fjärde växeln går i först vid vid val av första växeln och ligger där så länge man håller växelväljaren kvar i upp för mjukstart/körning och först när man "släppe" reglaget så går första växeln in och fjärde går ur?

Äldre inlägg - fint system!

av 53 Wadsten, Wednesday, January 06, 2016, 13:32 (3030 dagar sedan) @ Peter Flink

Det gick mycket väl att finlira med YBo, trevliga fordon att köra, to.m varmt i hytterna om vintern.

Äldre inlägg - fint system!

av Rolf Segelström, Wednesday, January 06, 2016, 14:44 (3030 dagar sedan) @ Peter Flink

Jo, så var det.
Jag menade att 2ans växel med någon körledning är suverän vid växling av släp.

Äldre inlägg - fint system!

av Kjell Friberg, Wednesday, January 06, 2016, 14:48 (3030 dagar sedan) @ Peter Flink

En fråga från undertecknad som inte kör YP, Kopplar inte Wilsonlådan på samma sätt som Y6-8 där fjärde växeln går i först vid vid val av första växeln och ligger där så länge man håller växelväljaren kvar i upp för mjukstart/körning och först när man "släppe" reglaget så går första växeln in och fjärde går ur?

Detta var en modifiering som infördes på Y6 för att få mjukare start på tåget med DS815-motorer. I princip "seriekopplas" växlarna 1 och 4 vid igångsättning av tåget. Vad jag vet infördes inte denna modifiering på YP där växel 5 är spårrad.

Äldre inlägg - fint system!

av Peter Flink, Wednesday, January 06, 2016, 15:45 (3030 dagar sedan) @ Kjell Friberg

En fråga från undertecknad som inte kör YP, Kopplar inte Wilsonlådan på samma sätt som Y6-8 där fjärde växeln går i först vid vid val av första växeln och ligger där så länge man håller växelväljaren kvar i upp för mjukstart/körning och först när man "släppe" reglaget så går första växeln in och fjärde går ur?


Detta var en modifiering som infördes på Y6 för att få mjukare start på tåget med DS815-motorer. I princip "seriekopplas" växlarna 1 och 4 vid igångsättning av tåget. Vad jag vet infördes inte denna modifiering på YP där växel 5 är spårrad.

Tack, misstänkte att detta bara fanns på normalspårsfordonen. Däremot blir det fel att säga växlarna blir seriekopplade, första och fjärde växeln ligger aldrig inkopplade samtidigt.

Äldre inlägg - fint system!

av Hugo K, Wednesday, January 06, 2016, 17:19 (3030 dagar sedan) @ Peter Flink

Dock så är denna modifiering gjord även på YP/YBo5p. 883 (har jag för mig) på TJF är ombyggd på detta sätt. Jag ser även inte hur avsaknaden av en 5'e växel är ett problem?

Äldre inlägg - fint system!

av Kjell Friberg, Wednesday, January 06, 2016, 17:49 (3030 dagar sedan) @ Hugo K

Växelindikeringen för "startläget" anger att både växlarna 1 och 4 är inkopplade. Wilsonlådans grundkonstruktion möjliggör att ha växlarna i serie med varandra för ytterligare reduktion av utgående varvtal och det är detta som utnyttjas för mjukstarten.

Äldre inlägg - fint system!

av Peter Flink, Wednesday, January 06, 2016, 17:58 (3030 dagar sedan) @ Hugo K

Dock så är denna modifiering gjord även på YP/YBo5p. 883 (har jag för mig) på TJF är ombyggd på detta sätt. Jag ser även inte hur avsaknaden av en 5'e växel är ett problem?

Nu har väl jag inte sagt något om 5 växeln men om det är föregående inlägg du syftar på så tolkade jag detta med 5 växeln som ren information i slutet av meningen, inte att det skulle påverka ev inläggning av 4 växeln vi start.

Äldre inlägg - fint system! - mjukstart på RB-bussar

av John T, Wednesday, January 06, 2016, 18:26 (3030 dagar sedan) @ Kjell Friberg

En fråga från undertecknad som inte kör YP, Kopplar inte Wilsonlådan på samma sätt som Y6-8 där fjärde växeln går i först vid vid val av första växeln och ligger där så länge man håller växelväljaren kvar i upp för mjukstart/körning och först när man "släppe" reglaget så går första växeln in och fjärde går ur?


Detta var en modifiering som infördes på Y6 för att få mjukare start på tåget med DS815-motorer. I princip "seriekopplas" växlarna 1 och 4 vid igångsättning av tåget. Vad jag vet infördes inte denna modifiering på YP där växel 5 är spårrad.

Om det stämmer som jag har hört, så skulle denna modifiering införas också på alla motsvarande smalspårsrälsbussfordon. Det var dock bara Mörby verkstad på Roslagsbanan som brydde sig om att genomföra detta. (Jag ska se om jag kan hitta servicemeddelandet från SJ om detta.)

Därför har flertalet smalspårsrälsbussar med bakgrund på Roslagsbanan denna "mjukstart". T.ex. har rälsbussarna på ULJ alla denna (utom godsmotorvagnen YFo5p 904).

Det handlar alltså om en ombyggnad av stegdonen för växellådan, så att - i smalspårsfallet - växel 4 tillfälligt kopplas in när växelväljaren dras mot föraren och när denna väljare sedan släpps, går växel 1 in.

(Observera att på smalspårsrälsbussarna är inte växel 5 "spärrad" som ovan nämns, utan dessa har en fyrväxlad Wilsonväxellåda, där ingen femte växel existerar.)

Äldre inlägg - fint system!

av Rolf Segelström, Wednesday, January 06, 2016, 18:58 (3030 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Rätt, kort sagt.
Jag har inte kört YP sedan 1982 i reguljär drift. Man glömmer.

Äldre inlägg - fint system!

av Kurt G Möller, Wednesday, January 06, 2016, 14:44 (3030 dagar sedan) @ Peter Flink

...och det finns många järnvägsfordon som är mer finreglerade än Y6-8.

Nu tar du väl i så du kräks ändå...?!

God forts., Peter - long time no see...

Äldre inlägg - fint system!

av Peter Flink, Wednesday, January 06, 2016, 15:47 (3030 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...och det finns många järnvägsfordon som är mer finreglerade än Y6-8.


Nu tar du väl i så du kräks ändå...?!

God forts., Peter - long time no see...

Trevligt inlägg Kurt ! Vad baserar Du den kunskapen på?

Äldre inlägg - fint system!

av Kurt G Möller, Wednesday, January 06, 2016, 17:19 (3030 dagar sedan) @ Peter Flink

...och det finns många järnvägsfordon som är mer finreglerade än Y6-8.


Nu tar du väl i så du kräks ändå...?!

God forts., Peter - long time no see...


Trevligt inlägg Kurt ! Vad baserar Du den kunskapen på?

Jag menar bara att detta varierar alltid från fordon till fordon.

Alltid.

Äldre inlägg - fint system!

av Peter Flink, Thursday, January 07, 2016, 12:43 (3029 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...och det finns många järnvägsfordon som är mer finreglerade än Y6-8.


Nu tar du väl i så du kräks ändå...?!

God forts., Peter - long time no see...


Trevligt inlägg Kurt ! Vad baserar Du den kunskapen på?


Jag menar bara att detta varierar alltid från fordon till fordon.

Alltid.

Javisst men den skillnaden är marginell inom fordonstypen, jag menar mellan olika fordonstyper vilket väl framgick ganska klart och det är ändå inget svar på min fråga?

Äldre inlägg - fint system!

av Stefan Skoglund, Wednesday, January 06, 2016, 15:50 (3030 dagar sedan) @ Peter Flink

Vilken finreglering...! Det går utmärkt att köra bara några centimeter i taget!!


Nåja, det är en växellåda inblandad också och det finns många järnvägsfordon som är mer finreglerade än Y6-8

Med vana (generellt och specifikt för fordonent) går alldeles utmärkt att med kontroll flytta tom en ång-F några cm.
T23 och Tp har liknande egenskaper.

Z4p och Z43 är enligt min åsikt i andra änden av det spektrat. Vilket iofs spelar mindre roll om man har fjädrande buffertar, inte lika lätt med Z4p och Klemming-koppel. Där brukar ihopkopplingarna sluta med en smäll.
Så: normalspårsförarne kan vara mycket mer brutala.

Äldre inlägg - fint system!

av Kjell Friberg, Wednesday, January 06, 2016, 17:52 (3030 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det går att köra mjukt även med Z4p men då måste man vara mycket lätt på handen.

Äldre inlägg - fint system!

av Elling S. Rudaasen, Wednesday, January 06, 2016, 17:59 (3030 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det går att köra mjukt även med Z4p men då måste man vara mycket lätt på handen.

En gammal handbromsad lokomotor har kanske de bästa förutsättningarna för precisionskörning?

Äldre inlägg - fint system!

av Kurt G Möller, Wednesday, January 06, 2016, 18:04 (3030 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Det går att köra mjukt även med Z4p men då måste man vara mycket lätt på handen.


En gammal handbromsad lokomotor har kanske de bästa förutsättningarna för precisionskörning?

Kanske, ja!!

Äldre inlägg - fint system!

av Micke Carlsson, Thursday, January 07, 2016, 14:07 (3029 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Z65 är världens mest lättkörda fordon i smygväxling, i alla fall om man får välja på ånglok, Z, Z43, Z49, Z65, Z66, Z68, V4, V5, T21, T44, Uf, Rc1-6, X10 och X2. ;-)

En Z65 kan mannen på gatan flytta en millimeter i taget efter att man visat var man ska dra. De andra kan kräva lite mer övning.

Detta förtar dock inte det faktum att U-lok är världens bästa växellok alla kategorier, ja utom kategorin smygkörning där den bara kommer tvåa.

Gasreglage Y6-Y8

av danielb987, Wednesday, January 06, 2016, 14:55 (3030 dagar sedan) @ -ch-

Hur fungerar reglaget som sitter till vänster på förarbordet på Y6.
Är det flera lägen vid pådrag och likaså vid inbromsning?


Kanske en bild säger mer än tusen ord. Med detta arrangemang har föraren stor möjlighet till finlir med både broms och gaspådrag.
[img]http://lillsjon.net/~a120a/sjk/y7.jpg[/img]

Innebär läge "K" att man gasar, läge "Kx" att motorn kör på valt läge på gasreglaget, läge "U" att man släpper på gasen utan att bromsa?

Och motsvarande för bromsen:
Innebär läge "B" att man bromsar hårdare, läge "Bx" att bromsen ligger kvar på valt läge, läge "U" att man släpper på bromsen?

Och att läge "O" används när rälsbussen är parkerad, rälsbussen körs från andra hytten eller annan rälsbuss i samma tågsätt?

Med vänlig hälsning
Daniel

Gasreglage Y6-Y8

av Olof B, Wednesday, January 06, 2016, 15:27 (3030 dagar sedan) @ danielb987

Hur fungerar reglaget som sitter till vänster på förarbordet på Y6.
Är det flera lägen vid pådrag och likaså vid inbromsning?


Kanske en bild säger mer än tusen ord. Med detta arrangemang har föraren stor möjlighet till finlir med både broms och gaspådrag.
[img]http://lillsjon.net/~a120a/sjk/y7.jpg[/img]


Innebär läge "K" att man gasar, läge "Kx" att motorn kör på valt läge på gasreglaget, läge "U" att man släpper på gasen utan att bromsa?

Och motsvarande för bromsen:
Innebär läge "B" att man bromsar hårdare, läge "Bx" att bromsen ligger kvar på valt läge, läge "U" att man släpper på bromsen?

Och att läge "O" används när rälsbussen är parkerad, rälsbussen körs från andra hytten eller annan rälsbuss i samma tågsätt?

Med vänlig hälsning
Daniel

Stämmer bra.
Man "lägger på" bromsluft respektive gaspådrag i B och K läget.
Detta utläses i trippelmanometern (nr 1 i bilden)
Och i x-läget behålls lufttrycket.

Läge O är ett återfjädrande läge som bara används vid låsning av manöverbordet.
Det går inte att ha mer än ett körhandtag i samtidigt. Försöker man går en säkring.

mvh
Olof

Gasreglage Y6-Y8

av 53 Wadsten, Thursday, January 07, 2016, 02:57 (3029 dagar sedan) @ Olof B

När du lägger in ettans växel så indikerar fyran ett kort ögonblick på instrumentpanelen.

Gasreglage Y6-Y8

av Peter Flink, Thursday, January 07, 2016, 12:31 (3029 dagar sedan) @ 53 Wadsten

När du lägger in ettans växel så indikerar fyran ett kort ögonblick på instrumentpanelen.

Ja för att fyrans växel går in och inte ettan, detta har vi ju diskuterat i tråden ovanför.

Gasreglage Y6-Y8

av Jakob E, Thursday, January 07, 2016, 11:35 (3029 dagar sedan) @ -ch-

Tack - klart beskrivande. Har länge funderat på hur det där fungerat. Som alla klargöranden så öppnar detta för nya funderingar:

Hur hittar man respektive läge? Är det någon form av "hack" mellan dem? Hur hittar man exempelvis tillbaka från K till Kx utan att hanma i U?

Jag gissar att både gas och broms är "steglösa", dvs. att att man ger mer gas ju längre bort man för reglaget? När man bromsar gäller samma fråga - ju mer man för reglaget mot 0, desto hårdare bromsar man... ?

Principen när man växlar upp är alltså att man för reglage 6 uppåt? Växla ner är neråt? Drar denna manöver automatiskt ner gasen? Själva "timingen" för växlingen är upp till föraren... ?

Signaltablån visar aktuell växel, eller hur ?

Gasreglage Y6-Y8

av Peter Flink, Thursday, January 07, 2016, 12:15 (3029 dagar sedan) @ Jakob E

Tack - klart beskrivande. Har länge funderat på hur det där fungerat. Som alla klargöranden så öppnar detta för nya funderingar:

Hur hittar man respektive läge? Är det någon form av "hack" mellan dem? Hur hittar man exempelvis tillbaka från K till Kx utan att hanma i U?

Jag gissar att både gas och broms är "steglösa", dvs. att att man ger mer gas ju längre bort man för reglaget? När man bromsar gäller samma fråga - ju mer man för reglaget mot 0, desto hårdare bromsar man... ?

Principen när man växlar upp är alltså att man för reglage 6 uppåt? Växla ner är neråt? Drar denna manöver automatiskt ner gasen? Själva "timingen" för växlingen är upp till föraren... ?

Signaltablån visar aktuell växel, eller hur ?

Det står egentligen under bilden i CH's inlägg hur det fungerar. Men ja det är fasta "lägen" på kör/bromskontrollern och om vi beskriver gasen så ökar man steglöst motorpådrag i läge K och och om man vill bibehålla gasen så går man tillbaka til KX och vill man dra ner så går man till U som sänker motorpådraget i samma takt som det ökade i K. Det som sker är att man fylller en luftcylinder på motorn med 0,0-4,0 bar där 0 är tomgång och 4 är full gas.. Detta sker elektriskt via magnetventiler på respektive motorvagn, dels den man kör ifrån eller via kopplet/multipelkabel till övriga fordon (med motor) denna körledning är dessutom genomgående så att det skall vara jämnt tryck i alla cylindrar i ett långt tåg. Så har man 8 motorvagnar i ett tåg så fyller samtliga på luft i körledningen och alla 8 vagnar drar synkront men teoretiskt skulle det räcka med att en motorvagn fyller på luft men då skulle det ta lång stund innan begärt tryck når alla vagnar med mycket ojämn gång som följd.
Vid uppväxling så går motorpådraget ner mot tomgång men inte vid nerväxling, därför är det en speciell körteknik för upp resp nerväxling.
Bromsning fungerar på samma vis, man fyller på via magnetventiler på luft i bromscylindrarna på egen samt övriga vagnar via kontakter i multipelledningen MEN här är det ingen genomgående luftledning för bromsen utan då det inte gör något om en vagn bromsar lite mer eller mindre.

Gasreglage Y6-Y8

av 53 Wadsten, Thursday, January 07, 2016, 12:58 (3029 dagar sedan) @ Peter Flink

Du Peter har väl knappast kört YBo:-D

Gasreglage Y6-Y8

av Peter Flink, Thursday, January 07, 2016, 16:10 (3029 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Du Peter har väl knappast kört YBo:-D

Nehej? Nu vet jag inte om du syftar både på normal och smalspår med Ybo men jag kör Y6-8 och har även kört YP några gånger men det är mer inofficiellt.
Det verkar ibland som om tiden stått still i detta forum och man blir bedömd utifrån hur det var på Roslagsbanan för 40 år sedan trots att varken Du eller Kurt här ovan nog vet ett skvatt! Tiden har gått vidare sen dess så glöm inte att jag varit lokförare på normalspår i snart 35 år och antalet fordon jag har utb på inkl norska fordon ligger någonstans på ca 40-50 stycken eller kanske fler. Som bildbevis en bild av undertecknad i en Y8 på Inlandsbanan sommaren 2014 under kort stopp för påstigande.

[img]http://pix.njk.no/180/180611-image.jpg[/img]

Gasreglage Y6-Y8

av 53 Wadsten, Friday, January 08, 2016, 05:04 (3028 dagar sedan) @ Peter Flink

Vi vet! trots att vi är smalspårare, vi kan vårt yrke:-)
inte minst YBo, fina fordon sô

Gasreglage Y6-Y8

av Åke C., Sunday, January 10, 2016, 00:37 (3026 dagar sedan) @ Peter Flink

....


Principen när man växlar upp är alltså att man för reglage 6 uppåt? Växla ner är neråt? Drar denna manöver automatiskt ner gasen? Själva "timingen" för växlingen är upp till föraren... ?

....
Åkte mycket med dessa fordon på 1970-talet...
Vill minnas att vid uppväxling drog föraren reglaget [i]mot[/i] sig - och vid nedväxling tvärtom då, förstås.
De flesta tog alla nedväxlingarna med fem snabba klick uppåt när fordonet (nästan) stannat.

...
Vid uppväxling så går motorpådraget ner mot tomgång men inte vid nerväxling, därför är det en speciell körteknik för upp resp nerväxling.
...

Detta gäller väl om man [i]håller kvar[/i] spaken mot sig en stund?
Vissa av förarna på den tiden (nu också?) gjorde snabba uppväxlingar. De klippte bara till med växelreglaget under fullgas, eller i alla fall under pådrag. Det blev då absolut ingen nedvarvning till tomgång utan i stället ett [i]steg[/i] nedåt i varvtalet som vid en automatlådas uppväxling.
Inget "konstigt" hände (skrap eller dylikt), mer än att accelerationen blev lite snabbare och ett litet ryck när tvåan gick i. De övriga stegen märktes inte på samma sätt.
Wilsonlådan har ju samma uppbyggnad som en helautomatisk växellåda med planetväxlar där kugghjulen enkelt uttryckt "ligger i" hela tiden och växlarna släpps och låses med bromsband.
Finns bra beskrivningar i detta forum och på nätet.