Dannemora gruvors V1:or (Fordon: lok)

av tagtarzan, Friday, September 02, 2016, 08:32 (2765 dagar sedan)

Hej!

Är det någon som vet vad de V1:or som användes vid Dannemora gruvor hade för märkning. Ägdes de av gruvan eller SJ? Om de ägdes av gruvan, hade företagsmärkning ungefär som Surahammars lok? Har för mig att jag sett bilder någonstans men kommer inte på var.

Dannemora gruvors V1:or

av Per Wirback, Friday, September 02, 2016, 09:05 (2765 dagar sedan) @ tagtarzan

Hej!

Är det någon som vet vad de V1:or som användes vid Dannemora gruvor hade för märkning. Ägdes de av gruvan eller SJ? Om de ägdes av gruvan, hade företagsmärkning ungefär som Surahammars lok? Har för mig att jag sett bilder någonstans men kommer inte på var.

De ägdes av gruvan.(SSAB)
Mer info finns i "Industrilok i Uppland" (har den inte tillgänglig här)

/Per

Dannemora gruvors V1:or

av S-O Strand, Friday, September 02, 2016, 09:35 (2765 dagar sedan) @ Per Wirback

Hej!

Är det någon som vet vad de V1:or som användes vid Dannemora gruvor hade för märkning. Ägdes de av gruvan eller SJ? Om de ägdes av gruvan, hade företagsmärkning ungefär som Surahammars lok? Har för mig att jag sett bilder någonstans men kommer inte på var.


De ägdes av gruvan.(SSAB)
Mer info finns i "Industrilok i Uppland" (har den inte tillgänglig här)

/Per

Ur boken:

EE 1550 köpt 1970 från SJ (SJ V1 3)
EE 1551 köpt 1979 från Fagersta Bruks AB Horndalsverken (Ursprungligen SJ V1 4)

St

Bilder på Dannemora gruvors V1

av Martin Långström, Friday, September 02, 2016, 12:42 (2765 dagar sedan) @ BD

Bilderna föreställer V1 3.

V1 4 fick behålla sina lampor från SJ-tiden, medans 3:an fick billyktor.

V1 3 finns hos Malmbanans Vänner
V1 4 finns hos Sveriges Järnvägsmuseum

Vilken V1 i Luleå hamn 1957?

av BD, Friday, September 02, 2016, 14:37 (2765 dagar sedan) @ Martin Långström

Jobbade sommaren 1957 hos Sjöfartsstyrelsen och vi låg vid ett tillfälle vid kaj i Luleå. Luleå Bryggeri Volvo Snabbe kom ner till kajen och levererade dricka. Det var första gången jag såg en Volvo av den typen.
Dessutom användes en V1 i växling i närheten. Vilken V1 var det?

Turretdäckare i Luleå

av BD, Friday, September 02, 2016, 18:27 (2765 dagar sedan) @ BD

Jobbade sommaren 1957 hos Sjöfartsstyrelsen och vi låg vid ett tillfälle vid kaj i Luleå. Luleå Bryggeri Volvo Snabbe kom ner till kajen och levererade dricka. Det var första gången jag såg en Volvo av den typen.
Dessutom användes en V1 i växling i närheten. Vilken V1 var det?

Vid samma tillfälle, f ö den andra gången jag var i Luleå såg jag en av rexbolagets turretdäckare vid malmkajen i Luleå. Enda gången jag sett en sådan. Enligt en eldare som seglat i turretdäckare var turreten utmärkt att lägga hamnaska och slagg på den enär sjön tog hand om det ute i sjön. Enligt samma eldare måste det ligga tusentals ton slagg och aska i fjärden utanför gamla malmkajen.
Anta att varje gammal steambåt dumpat minst ett ton slagg och aska i fjärden så blir det en del. Men det syns ju inte.

Vilken V1 i Luleå hamn 1957?

av Martin Långström, Friday, September 02, 2016, 18:45 (2765 dagar sedan) @ BD

Dessutom användes en V1 i växling i närheten. Vilken V1 var det?

Svårt att svara på vilken V1 som användes just vid detta tillfälle, för vid denna tid så gick bägge V1:orna på växlingen i Luleå.

Bilder på Dannemora gruvors V1

av tagtarzan, Friday, September 02, 2016, 16:18 (2765 dagar sedan) @ BD

Tack för fina bilder!

Bilder på Dannemora gruvors V1. SJ V1 = BR 08?

av Leif B, Friday, September 02, 2016, 21:19 (2765 dagar sedan) @ BD

Hur är det? Är SJ:s V1 samma loktyp som British Rail class 08, eller bara snarlik?

Bilder på Dannemora gruvors V1. SJ V1 = BR 08?

av Svante Andersson, Friday, September 02, 2016, 22:26 (2765 dagar sedan) @ Leif B

Ja! Samma loktyp men med bredare hytt i Sverige.

SA

Bilder på Dannemora gruvors V1. SJ V1 = BR 08?

av Olof W, Saturday, September 03, 2016, 10:15 (2764 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ja! Samma loktyp men med bredare hytt i Sverige.

SA

Är du säker på det? Ledsen att jag ifrågasätter men jag har för mig att de inte är samma som BR08.

Det byggdes många liknande lok i Storbritannien flera år innan BR bildades. Bland annat, har jag för mig, en del som byggdes för War Departement och som sedan spreds över Europa med engelska trupper.

Kanske beror förvirringen på att en del av dessa äldre lok sedan inregistrerades som underklasser till 08 hos BR.

Vänliga hälsningar
Olof

Bilder på Dannemora gruvors V1. SJ V1 = BR 08?

av Martin Långström, Saturday, September 03, 2016, 10:37 (2764 dagar sedan) @ Olof W

V1 togs direkt från produktionslinjer hos English Electric 1949 och är av samma typ som BR class 08.

Direkt när loken kom till Sverige, så skickades loken till Örebro för breddning av förarhytterna.

Bilder på Dannemora gruvors V1. SJ V1 = BR 08?

av Ola Almquist, Saturday, September 03, 2016, 13:07 (2764 dagar sedan) @ Martin Långström

V1 togs direkt från produktionslinjer hos English Electric 1949 och är av samma typ som BR class 08.

Direkt när loken kom till Sverige, så skickades loken till Örebro för breddning av förarhytterna.

En bild finns här.

M.v.h.
Ola

Beskrivning av V1. - SJ V1 = BR 08? Jo

av BD, Saturday, September 03, 2016, 13:01 (2764 dagar sedan) @ Olof W

Ja! Samma loktyp men med bredare hytt i Sverige.

SA


Är du säker på det? Ledsen att jag ifrågasätter men jag har för mig att de inte är samma som BR08.

Det byggdes många liknande lok i Storbritannien flera år innan BR bildades. Bland annat, har jag för mig, en del som byggdes för War Departement och som sedan spreds över Europa med engelska trupper.

Kanske beror förvirringen på att en del av dessa äldre lok sedan inregistrerades som underklasser till 08 hos BR.

Vänliga hälsningar
Olof

Som framgår av nedanstående är V1 = BR typ 08.
Såg f ö ca 1958 hur man i Skottland "knuffstartade" en 08 med en annan 08.
Sådan möjlighet är möjlig på alla dieselelektriska lok med likströmsgenerator om nödvändiga omkopplingsanordningar finns monterade.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Beskrivning av V1. - SJ V1 = BR 08? Motorvagnssätt?

av Leif B, Saturday, September 03, 2016, 20:54 (2764 dagar sedan) @ BD

Intressant!

Vad är det för motrorvagnssätt som nämns i näst sista stycket i artikeln? "Blue Pullman"?

Beskrivning av V1. - SJ V1 = BR 08? Motorvagnssätt?Ursäkta

av -RB-, Sunday, September 04, 2016, 21:06 (2763 dagar sedan) @ Gåård

Jag läste inte artikeln . Här är lite WIKI om dessa lok . OBS BR kom 1 jan 1948 . Men man forcerade byggandet av 10000 så den levererades som LMS lok i dec 1947 och och behöll LMS på sidorna till 1951 när Ivatt gick pension .

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_D16/1

mvh Rolf Berg

SJ V1 = BR 08? - Nej SJ V1 = BR 11

av Olof W, Saturday, September 03, 2016, 20:24 (2764 dagar sedan) @ Olof W

Olas länk ovan ledde mig till denna tråd.

Där skriver Richard Loe bland annat:
Loken är en föregångare till BR Class 08, och byggdes från början för LMS. Totalt 138 lok byggdes, 14 till War Department (av vilka 10 skickades direkt till Holland som NS litt. 500), 16 till Australien (som Victoria Railways Class F), 2 till SJ och 106 för LMS och senare BR (som Class 11).

---

Loket du såg i Norwich var en Class 08 (totalt 996 byggda enbart för BR), som är mycket lika V1 loken (dock inte identiska då dom innehåller en hel del teknik från de Southern Railway växellok som byggdes samtidigt som LMS loken).

LMS = London, Midland and Scottish Railway var en av de järnvägar som förstatligades och blev en del av BR (British Rail) 1948.

Det stämmer också med den intressanta artikeln BD lade upp som handlar om loken som byggdes åt LMS.

Den första BR 08 levererades för övrigt 1952 enligt Wikipedia. Enligt ovan levererades SJ V1 1949, vilket också talar emot att det skulle vara end BR 08.

/Olof

DSB litt ML?

av Klas Blomberg, Tuesday, September 06, 2016, 22:59 (2761 dagar sedan) @ V1

Hur är det med DSB litt ML? Är det samma sort om V1 eller bara liknande?

DSB litt ML?

av Ola Almquist, Tuesday, September 06, 2016, 23:30 (2761 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Hur är det med DSB litt ML? Är det samma sort om V1 eller bara liknande?

Om detta lok finns en artikel här.

M.v.h.
Ola