Brigadlok till salu! (Fordon: lok)

av Torbjörn G @, Thursday, February 24, 2011, 15:11 (4809 dagar sedan)

En vän i UK som jobbar som agent för förmedling av historiskt järnvägsmateriel mailade mig att han nu hade fått in ett Brigadlok som är till salu av en privatperson. Loket finns i grevskapet Kent i England. Loket kom till Moçambique efter att WW1 tog slut. Den har gått på sockerbruksbanor såsom Sena Sugar Estates. Jag citerar följande ur mailet:

"It is sat in a shed in Kent right now and she has been dry stored for many years - aswell as the loco there is a complete set of valve gear, some new machined clack valves, a set of unmachined coupling and connecting rod bearings and a set of drawings.
The asking price is £18,000 but this is very negotiable! The quote for the export to you last time was about £3,500 and I think this will probably be fairly unchanged."

Om det är någon som är intresserad så kan ni kontakta mig via mail så förmedlar jag vidare kontakt. Dock ber jag er att bara göra detta om ni är seriöst intresserade av ett eventuellt förvärv då min vän inte gillar "time-waisters".

Information om denna försäljning skickas också direkt till styrelserna för några 600-banor.

MVH

Torbjörn G

[image]

[image]

Brigadlok till salu!

av Granis, Thursday, February 24, 2011, 15:29 (4809 dagar sedan) @ Torbjörn G

Det var väl en hoper dylika och liknande lok som köptes in från Mocambique till England för ett antal (fem-tio?) år sedan? Läste om det i dåvarande "Railway World", vill jag minnas. Notera dock att en del av dem hade 500 mm spårvidd, nåt som kan vara värt att beakta om man tänker lägga bud och aktuell loktyp kan vara svår att spåra om. Och alla var alltså inte brigadlok.

/ L G

Brigadlok till salu!

av Torbjörn G, Thursday, February 24, 2011, 15:43 (4809 dagar sedan) @ Granis