Brigadlok till salu! (Fordon: lok)

av Torbjörn G @, Thursday, February 24, 2011, 15:11 (4809 dagar sedan)

En vän i UK som jobbar som agent för förmedling av historiskt järnvägsmateriel mailade mig att han nu hade fått in ett Brigadlok som är till salu av en privatperson. Loket finns i grevskapet Kent i England. Loket kom till Moçambique efter att WW1 tog slut. Den har gått på sockerbruksbanor såsom Sena Sugar Estates. Jag citerar följande ur mailet:

"It is sat in a shed in Kent right now and she has been dry stored for many years - aswell as the loco there is a complete set of valve gear, some new machined clack valves, a set of unmachined coupling and connecting rod bearings and a set of drawings.
The asking price is £18,000 but this is very negotiable! The quote for the export to you last time was about £3,500 and I think this will probably be fairly unchanged."

Om det är någon som är intresserad så kan ni kontakta mig via mail så förmedlar jag vidare kontakt. Dock ber jag er att bara göra detta om ni är seriöst intresserade av ett eventuellt förvärv då min vän inte gillar "time-waisters".

Information om denna försäljning skickas också direkt till styrelserna för några 600-banor.

MVH

Torbjörn G

[image]

[image]

Brigadlok till salu!

av Granis, Thursday, February 24, 2011, 15:29 (4809 dagar sedan) @ Torbjörn G

Det var väl en hoper dylika och liknande lok som köptes in från Mocambique till England för ett antal (fem-tio?) år sedan? Läste om det i dåvarande "Railway World", vill jag minnas. Notera dock att en del av dem hade 500 mm spårvidd, nåt som kan vara värt att beakta om man tänker lägga bud och aktuell loktyp kan vara svår att spåra om. Och alla var alltså inte brigadlok.

/ L G

Brigadlok till salu!

av Torbjörn G, Thursday, February 24, 2011, 15:43 (4809 dagar sedan) @ Granis

Du har helt rätt! Det var 23 lok totalt som kom till UK på ett bräde...alltså per båt! De flesta var av modellen Brigadlok. Några var av annan modell och tillverkade av John Fowler & Co (Leeds) och av något annat anglokanskt fabrikat. Ett par av de anglokanska loken hade mycket riktigt 500mm spv. Dock inget av Brigadloken. Det som nu är till salu har 600mm spv. Kompisen skriver inte vad individen har för tillv-nr, men jag har via en annan hemsida klurat ut att det med största sannorlikhet rör sig om Henschel 15551/1917 (HF-nr 1752).
MVH
Torbjörn G

Brigadlok till salu!

av Granis, Thursday, February 24, 2011, 15:57 (4809 dagar sedan) @ Torbjörn G

OK. Läste tydligen inte igenom inlägget så noga så jag uppfattade att det bara var fråga om ett lok. Men visst köptes "partiet" in på spekulation, d v s inte för att sättas i trafik på nån särkild bana (23 st i o f s, kanske lite i det mesta laget även för en bana i England?) ? Vilket kanske säger något om den ekonomiska nivån på "gammeltågsverksamhet" i det landet.... Har Du koll på vad som hände med loken? Några såldes väl rätt snabbt (?), medan andra var svårare att avyttra?

/ L G

Brigadlok till salu!

av Torbjörn G, Thursday, February 24, 2011, 18:16 (4809 dagar sedan) @ Granis

Vad jag förstått så ville engelsmannen bara köpa ett par lok. Men det var alla eller inget. Så det blev en "spekulationsaffär" :-) ! Helt rätt så såldes merparten nästan direkt. Några privatpersoner med pengar köpte t o m flera stycken per pers. I ett senare skede så har många av dem bytt ägare igen. Några har t o m hittat tillbaka till Tyskland där de har renoverats till orginalskick med ny panna, nitade tankar, m m. Mycket om dessa finns på hemsidan:

http://www.heeresfeldbahn.de/

En av dessa "reimportlok" som kommit tillbaka till surkålen land är:
[image]
Foto: Walter Brück

MVH

Torbjörn G

Brigadlok till salu!

av Niklas B, Thursday, February 24, 2011, 16:03 (4809 dagar sedan) @ Torbjörn G

Enligt Henschel tillv-lista:

D* 15551 1917 Brigadelok Dn2t 600 neu HFB, Ersatzpark Berlin "1752" /19xx Sena Sugar Estates,
Zuckerplantage Marromeu "6" [Mocambique] (10.1981vh)
/1998 Privatsammlung, Warwickshire [GB]

Loket ser rätt *eh* "befintligt" ut

Brigadlok till salu!

av Torbjörn G, Thursday, February 24, 2011, 18:23 (4809 dagar sedan) @ Niklas B

Renovering av delar till rörelsen har påbörjats såsom det står i den engelska texten. Men så här såg nästan alla loken ut när de kom till UK då de stod mitt i ett inbördeskrig de sista åren i Moçambique. En stor del av dessa har nu renoverats till orginalskick såsom den dagen de lämnade fabriken i Tyskland. Det är nog bara vi svenskar som fortfarande ska ha allt gratis och i bra skick så det räcker att ta fram penseln...eller ;-) ? OK, det var en provokation....men bortskämda med beredskapslok är vi i alla fall!
MVH
Torbjörn G

Brigadlok till salu!

av Eckerberg, Thursday, February 24, 2011, 22:15 (4809 dagar sedan) @ Torbjörn G

Fråga:
Vad vägen en sådan pjäs, tycker inte lyftlänkarna ser direkt förtroendeingivande ut. Måste vara en h-----s påfrestning på den länken närmast skorstenen.:-|

Brigadlok till salu!

av Kurtan @, Thursday, February 24, 2011, 22:36 (4809 dagar sedan) @ Eckerberg

Tja, ungefär fem ton i vardera änden, dvs som tomt skal, som här... Dessa lok väger ung. 13 ton med fulla förråd.

Brigadloket.....en har nu anmält intresse....

av Torbjörn G, Saturday, February 26, 2011, 11:04 (4807 dagar sedan) @ Torbjörn G

Jag har nu fått en tillräckligt seriös intresseanmälan från en potentiell köpare. Informationen har jag skickat vidare till agenten i UK.
Jag har dessutom tagit emot flera mail med kommentarer om att det både skulle vara kul om fler lok kom till Sverige och lite mer negativa vad gäller att ingen i vårt land har förmågan att köpa lok till sådana pengar det handlar om så fort vi går utanför våra skyddande gränser.
Av respekt till intressenten och avsändarna av både glada och negativa mail jag naturligtvis att hålla den informationen konfidentiell. Så fortsätt att både "hissa och dissa" i fler mail :-) !
MVH
Torbjörn G

Brigadloket.....en har nu anmält intresse....

av Granis, Saturday, February 26, 2011, 12:18 (4807 dagar sedan) @ Torbjörn G

Trevligt. "Förmåga" kan dock vara ett relativt begrepp. När man står där med slutkörda ånglok och trafik att köra får man nog ordna resurser att renovera eller köpa "nytt". Eller båda delarna. Det fanns väl olyckskorpar som sa att ingen svensk museiförening skulle ha råd att köpa nya ångpannor t ex, men nu har väl OBJ köpt tre, BöSJ en och fler är väl på gång? Till ÖSlJ´s "Virå" i England t ex.

Men visst är svenska museibanor och d:o järnvägsföreningar på det hela förhållandevis resurssvaga i vårt avlånga och glest befolkade land. Därför går dylik verksamhet i stort enbart att bedriva i ideell form, så det är tur att vi har förenings- och folkrörelsetraditionen i Sverige. Även om den nu börjat (?) "tänjas ut till max" vad gäller yngre generationers intresse att engagera sig på detta sätt. Något vi har debatterat fler gånger på detta forum.

Sedan kan man diskutera om det liksom är "extra lätt" att ordna såväl "nya" lok som nya ångpannor till just 600 mm banorna p g a mindre storlek= lägre kostnad. Plus att 600 mm är en internationell spårvidd, så "det finns att få". Vilket förvisso normalspåret är också, men med tanke på revisionsköerna hos föreningarna i landet så är väl behovet av importer marginellt där? Och kostnaderna höga, även med tanke på intresset i hemländerna. Och i sammanhanget stora länder som Storbritannien och Tyskland.

Det är ju ett faktum att 600-banorna i Sverige som nämnts varit (förhållandevis) flitiga med att beställa nya pannor och importera lok. Senaste tillskottet blir väl det ryska diesellok ÖSlJ håller på att anskaffa?

1067 mm är ju också en "internationell spårvidd", men i Sverige har vi ju dessvärre ingen museibana med den spårvidden. Annars hade kanske Sydafrikanska Garrattlok och australiska diesellok varit något för en dylik bana? Men varför inte ett lok av förstnämnda typ men med 600 mm spårvidd på ÖSlJ´s Taxingelinje?

/ L G :-)