Järnvägare i Östergötland förenen eder! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Tuesday, January 22, 2008, 17:30 (5933 dagar sedan) @ Christer Andersson

[i]Som utomstående finns det en logisk väg att stärka besöksmålet WFJ och det är ett samgående med JMF i Linköping och etablerandet av ett Östergötlands Järnvägsmuseum i Vadstena. Jag vet att det finns klara anledningar till varför det är två föreningar och inte en, men just nu är båda illa ute och det kanske är dags att lägga historien bakom sig? Visst, det kostar, men resultatet vore ju en häftigare anläggning på många sätt, inte minst en mer attraktiv anläggning. [/i]


Det har funnits samarbete mellan JMF och WFJ. Det bästa exemplet på det är då JMF lånade ut personvagnen MÖJ 1000 (systervagn till MÖJ 1001) till WFJ 1984.

Vagnen var i bedrövligt skick när den kom till Vadstena, men renoverades av WFJ som fick ha den några år. Nu är den väl tillbaka i JMFs vagnhall i Valla? har faktiskt inte tänkt på om jag sett den där.

Om WFJ hade mer trafik skulle man kunna tänka sig att JMF kunde låna ut fordon under en period för att höja intresset för banan. Samtidigt kunde WFJ deponera några av sina godsfinkor, amerikavagnen (?) eller andra vagnar som för tillfället inte behövs till JMF.

JMF har en unik samling av rullande material från östgötasmalspåret. Där finns även stationen i Halleby. Tyvärr finns det inte mycket spår att köra på. Förra gången jag var där körde de med en motordressin de 100m från vagnhallen till vägen där spåret slutar.

Även här har det funnits storslagna planer på järnväg från Valla friluftsområde till Gamla Linköping. Kommunen sade stopp, så
tyvärr bidde det bara en tumvante, dvs. 100m spår fram till vägen.

Det är tråkigt staten har så lite intresse av att bevara det unika stycke kulturhistoria som vagnsamlingen i Valla är. Antar att gubbarna därute får bidrag för sin verksamhet, men de flesta är till åren komna, finns det någon yngre generation som kan ta över?

Tycker att kommunen eller staten borde bygga ut vagnhallen och göra om den. Det är ganska mörkt och trångt därinne. Det vore en behövlig investering, besökare finns det gott om och några större löpande utgifter blir det inte tal om.

Jo, men det är här det brister: JMF har loket, vagnarna, arkivet osv men saknar det som ger näring åt en förening: Trafikintäkter och ett levande museum som ger aktiva medlemmar. Jag har genom åren noterat alla planer som man haft; 891-bana med Ankan, 600-bana med loket från Eds bruk, 891-bana igen... Inget blev av och ofta hör man hur litet intresset från kommunen är. Återigen; kommuner brukar gilla sånt som drar folk till stan och som ger klirr i kassan. En unik samling 891-fordon som ingen utom tågfantaster överhuvudtaget vet att den existerar är av underordnat intresse (jo, jag tycker att det är en häftig samling!). Varför skulle Linköpings kommun satsa på något som alla beskriver som något som tynar bort? Så, jag tror inte att det blir en utbyggd hall...

WFJ har precis det motsatta; banan, miljöer men saknar den helgjutna samlingen fordon, den står som bekant några mil bort i ett annat museum. Den lokala prägeln som jag tror är ett sätt att få andra än tågfantaster med på skutan har inte varit så stark som den skulle kunnat vara. Dessutom splittras det hela på två föreningar även om jag vet att en del är med i båda. Men jag tror ändå att det inte är av godo i långa loppet. Med andra ord så skulle de tu bli mer kompletta om de fogades samman till något större än de enskilda delarna.

Men, jag vet. De båda föreningarna har sin historia och samarbetet har säker funkat. Men här skulle det inte gälla att samarbeta genom att låna hit eller dit utan att göra det enda jag tror skulle ge långsiktiga möjligheter att verkligen lyfta båda verksamheterna till höjder de förtjänar att bedrivas på: En flytt av hela museet i Linköping till Vadstena där ett Östergötlands Järnvägsmuseum upprättas. De delar av föreningarna som är bra behålls och man jobbar gemensamt för att verkligen få ut maximalt av det man faktiskt sitter på. Det skulle kunna ge en nystart som man kan gå ut med gentemot kommuner, RAÄ, SvJvm, eventuella sponsorer etc och kanske motivera nya och gamla medlemmar att jobba för saken.

Som sagt, det hela kräver mod, nytänkande och innovativa lösningar. Men vad är alternativen? Signalerna från Vadstena är oroande och vi vet alla vad det värsta (Gud förbjude!) scenariot är. Och i Linköping så oroas det för att föreningens medlemmar blir allt äldre och att ingen ny generation kommer. Vad blir resultatet av det? Jo, att stora starka 891-föreningar kan komma att dela upp samlingen östgötafordon sins emellan och att ett stort smalspårsnät står utan museum. Bara det borde vara en sporre...


Hela tråden: