T4 (och My) under tillverkning. (m 5 B) (Fordon: lok)

av Harald, Tuesday, January 22, 2008, 18:14 (5910 dagar sedan) @ NOR

Ganska säreget att man håller till ute i verkstaden med spackling och slipning. Dom borde väl haft tillgång till en målarbox med tanke på de snygga jobb som man presterar.

Produktionen vid Nohab var i vissa avseenden förvånande primitiv. På 70-talet när jag arbetade där målades loken i ett tält på sydöstra delen av området. Det är alltså i småskogen i högerkanten på den flygbild som BD visade i en annan tråd. För att flytta loken dit från lokverkstaden fick man dra ut dem till Göteborgsvägen och sedan in på spåret i områdets östra del. När Mz-loken skulle målas var de inte så färdiga att det gick att koppla bromsen på dem. Vi hade ingen lust att ge oss ut i backen mot Göteborgsvägen med 120 ton Mz endast bromsat av vårt 30 tons växellok, så när sådana transporter skulle ske fick vi leta upp några lastade vagnar som vi kunde ha som bromsvagnar.

Märklig placering av A-ändesskärmarna på lok 104, ser det fortfarande ut så här?

Vi ska väl inte förleda ungdomen. "Framändesskärmar" heter det. De markerade framänden, inte A-änden, även om dessa ofta sammanfaller. A- och B-ände är tekniska begrepp som inte används i Säo. Där används framände och bakände.


Hela tråden: