Gråvitt inte kritvitt! (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, January 22, 2008, 19:52 (5937 dagar sedan) @ Ove igen

Jaså det "skall" vara grått. Jag har pratat med en annan kunnig person som sade att grönt var "inne" i slutet på 1800-talet!!

Roger Lundberg skrev

»Linoljefärg är helt rätt, men du torde nog bryta den vita, så att den efterliknar den blyvita, som användes frekvent fram tills man insåg att den nog var giftig.

Den blyvita är lite svagt grå, och mörknar med åren, och det kan man som sagt var simulera.«

Jag tror den gode herr Lundberg menade att all vit färg, och då inte specifikt på fönstren, ska vara brutna med en annan nyans så att den vita färgen inte blir kritvit utan mer smutsvit eller gräddvit. Så var skicket förr. Måla därför helst med en vit färg som har en liten inblandning (någon procent) av gult, grönt eller grått så att färgen inte blir så där starkt lysande som moderna vita färger är. Snyggare kan det knappast bli!

Du kan i princip välja vilken färg på fönsterbågarna som helst anser jag i detta fall, och särskilt om du inte vill ha ett museum. Jag tycker vita fönster är lite småtråkigt och jag är barnsligt förtjust i gröna fönster men även engelskt röda är snyggt. Bågarna kan vara gula, bruna och ibland till och med blåa...


Hela tråden: