Källkritik och om vitt (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, January 22, 2008, 20:46 (5932 dagar sedan) @ Ove Lindgren

Du har naturligtvis rätt om vilken stuga det är. Att det är Elfsjömodellen står fakstiskt skrivet för hand på en ritning, vilken beskriver tillbyggnaden, som jag fick tag i i Arninge, och att det är 1859-års modell.

Efter att ha letat bland mapparna med digitalbilder efter exjobbet hittade jag nog den ritning du tänker på. Det står mycket riktigt skrivet »Elfsjömodellen« under »banvaktarstuga« på ritningen...

[image]

...men det är å andra sidan den enda ritning som jag minns att det har angivits! Det kanske var ett namn som användes på SJs första distrikt som inkluderade östra delen av västra stambanan? På ritningen ovan nämns första distriktet...

Det normala verkar annars vara att det på originalritningar bara anges »banvaktstuga« medan kopierade eller förändrade ritningar kan kallas för typ »banvaktstuga av 1XXX års modell«. De senare noteringarna är i många fall gjorda med blyerts på ritningar som i övrigt är utförda i tusch, akvarell eller bläck. I många fall borde blyertsanteckningarna vara sekundära (d.v.s. icke ursprungliga) och i vissa fall kanske snarare är rena efterkonstruktioner.

[image]

På ritningen ovan står det exempelvis »1855 års modell« skrivet med bläck... och där nämns inte första distriktet alls men däremot Malmö...

Efter att igår ha farit utmed södra stambanan så har jag sett att grönt inte heller är en ovanlig färg. Kanske dags att prova. Vilken fönsterfärg är det på stugan inne hos Jvm i Gävle?

Bildlänk till Hosäters banvaktstuga

Hosäters banvaktstuga har vita fönster där den står i Gävle men jag vet inte om det är ursprunget...


Hela tråden: