Urvalstester (Järnvägs- och Museiföreningar)

av KY-elev ⌂, Hallsberg, Wednesday, July 30, 2008, 22:52 (5720 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Hej Micke!

Vet inte varifrån du fått att KY-elever inte är önskvärda. Vi i Hallsberg är väldigt eftertraktade och enligt företagen välutbildade. Vi har 17 veckors praktik med tågkörning vilket inga andra utbildningar är i närheten av. Resterade veckor (av totalt 55) bedriver vi teoriutbildning. Ingen de senaste 10 klasserna har inte fått jobb. Vi som går nu har väl i princip nästan alla klart med jobb på sikt när vi är klara. Företagen besöker oss med jämna mellanrum för att pejla läget och få oss att skriva på.

Sedan får man inte glömma att det snackas mycket. Vi hör ganska mycket om vad andra gör, vi hör mycket om vad som gjorts. Att därmed säga att KY-elever inte är bra är fel. Kolla med exempelvis Green Cargo i Hallsberg som tar emot många av oss. Jag lovar att du kommer att få ett mycket gott omdöme om oss KY-elever.

Utredningen pekar på brister hos vissa. Attityden inom järnvägen handlar ofta om att peka på individ och tala om att han gjorde fel. Om man istället konstaterade att han gjort fel och därefter försökte ta reda på varför han gjorde fel och sedan sprida kunskapen om varför till andra så kan man slå två flugor i en smäll. Dels kan man utbilda/bygga bort vissa fel och dels skapar man en attityd som inbjuder till en säkerhetsutveckling.

Glöm inte bort att som elev åker du med en handledare som har ansvaret. Du får göra fel och faktiskt är det bra att göra vissa fel för att ta lärdom under en handledares överseende. Handledarnas kvalitet skiljer sig markant åt och på de företag där de haft problem med elever handlar det i många fall kanske om att handledarna inte gett eleven förutsättningar att utvecklas på ett sådant sätt som han borde. Det är en j-vla skillnad på att kunna SÄO, broms och ATC och som ny sitta och tillämpa detta. Stressen är stor, oerfarenheten lyser igen och ger dig problem. men ju bättre utbildning av handledare du fått, ju längre praktik du haft desto bättre blir förutsättningarna för att klara av yrket bra. Jag ställde samma frågor som KY-eleverna fått till några erfarna lokförare och inte ens de lyckades pricka alla rätt. Vore roligt om samma undersökning gjordes på SJ-skolorna där man verkligen kan tala om snabbutbildning, eller på lokförare mellan vissa åldersnitt. Förmodligen får du samma svar.

Värst är det nog för lokförarelever som snabbutbildas med 10-12 veckors praktik och ett kort teoriskede. De har det jobbigt när de kommer ut. Våra 5-6 veckors mer praktik gör faktiskt en skillnad men efter ett tag jämnar detta ut sig.


Hela tråden: