Järnvägare i Östergötland förenen eder! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Östlund @, Wednesday, January 23, 2008, 07:15 (5935 dagar sedan) @ Christer Andersson

[Quote]Ett "stationärt" museum är inte lika personalkrävande och har större chanser att lyckas på längre sikt.[/quote]

Hupp!! Här måste jag utbrista "TOKFEL!"... OK, personalkrävande ståämmer gott. men ett statiskt museum med 20:- i inträdes avgift är dödsdömt, jag kan inte se någon chans att det överlever på längre sikt. Idag är kraven på "underhållning" högre och "samlandets" tidevarv är över. Jag har träffat på en hel del av "de våra", dvs tågentusiaster", som anser att samlingen i Linköping är ett rejält sömnpiller...

Jag kan medge att ett statiskt museum kan fungera dels som utställning och dels som bevarande, men det MÅSTE (enligt mig) ske på en plats där det även händer något!

Ett av problemen för VFJ är, som tidigare nämnts, avsaknaden av en destination. Smäll upp en vagnhall utanför stan där marken är billig (om nu någon markägare kan bli lite visionär och inse vinsten i en sådan satsning). Placera vagnhallen bredvid tidigare nämnda "Luftslott" och se till att ha utställnignshall, kafe/restaurang/gårdsbutik för livsmedlen, hantverk m.m. i närhet till denna "Destination".
Jag är kass på geografin kring Vadstena (förutom att det är slättlandskap) men någonstans borde det finnas en "destination" så går att bbygga vidare på.


Jag tror man måste ha visioner andra än "Vi ska rensa 300 meter ogräs i veckan" om man ska presentera något som fångar en kommuns intresse...

Jag vill inte vara någon Besserwisser och är fullkomligt ÖVERTYGAD om att de i Vadstena som jobbar har koll på läget och gör så gott de kan. Men om man ska följa de pessimistiska riktningar som du målar upp Christer så finns bara en utväg: "Slå igen och kör skiten till Valla..." Och det är inget att gå in till kommunen med skulle jag tro... Då blir det inte kul...

Jag och Torbjärn kan komma från Jönköping och jag lovar att sätta in två dagsverken om det behövs. Kan man inte väcka resursreserven inom FVJ så finns det faktiskt möjligheter att låna in extra resurser och kanske visa Vadstena kommun att det finns ett intresse runt om i landet att bevara VFJ i den miljö de finns idag!

Jag har haft vissa kontakter med medlemmar i VFJ, hör av er om det blir av!

Hälsar,
Anders Ö


Hela tråden: