Urvalstester - den här aspekten... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Daniel Niklasson, Thursday, July 31, 2008, 12:49 (5719 dagar sedan) @ Micke Carlsson

(Både museibanor och trafikföreningar kan utbilda egen ps i alla kategorier, även KY-utbildade kan givetvis komma ifråga men jag medger att diskussionen kanske är i gränslandet för vad som idag pågår. Något som däremot verkar vanligt i veteranvärlden är att man anser den yrkesaktive som redan "kollad och klar" i rent urvalshänseende, jfr "anställning på stående fot" ovan. På vilka grunder?)


Jag sniffar ett systemfel i luften, gamla rutiner som inte anpassats till nya eller något i den stilen, om inte "värre". Det spiller även över på veteranerna men kanske med andra konsekvenser och av någorlunda annorlunda orsaker. Jag tycker dock att hela jämförelsen och frågan är intressant även för veteransidan.

Givetvis är det som Micke skriver. Är man ansvarig för någonting som järnvägsföretag kan man inte bara säga "Han/hon är ju förare där så att det är ju ok". Alla förare har idag t.ex. inte kompetens att köra på bana utan linjeblockering eller kompetens att köra resandetåg. TJF får som exempel därför varje år fortbilda ett antal förare som inte gör annat än kör tåg och som är hur bra och duktiga som helst men de får inte dessa bitar i sitt ordinarie jobb och saknar därför formellt kompetensen. Det är inget konstigt i det men det ställer stora krav på organisationen att ha koll på och hela tiden ha aktuella kopior på intyg, hälsointyg, utbildningsplaner m.m. från de lite större järnvägsföretagen.

Daniel


Hela tråden: