Urvalstester (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Thursday, July 31, 2008, 12:51 (5719 dagar sedan) @ Patrik Alm

Konsekvensen av "skräddarsydd utbildning" är väl vad jag förstår den önskade... :-) Dvs dels besparingen i att inte behöva ägna kursdagar åt sådant som inte förekommer i den aktuella tjänsten, och att i viss mån försvåra avhopp.

Jag instämmer i att det kan ifrågasättas om det är lämpligt med anpassade utbildningar. Å andra sidan, låt säga att man utbildas till en "komplett" förare men sedan ägnar 10 yrkesverksamma år därefter till att köra enbart X50. Kan den föraren ändå tillämpa de "överskjutande kunskaperna" efter så lång tid?
Min erfarenhet (jag är bl a instruktör) från personal i bangårdstjänst är att den som har kompetens för växling i tågspår och regelbundet repeterat men hållt sig i sidospår ända sedan grundutbildningen 10 år tidigare många gånger är ganska borta om de plötsligt råkar hamna på den "djupa sidan av bassängen".

Det talar emot "överutbildning". Men jag håller också med dig i frågan. Vad göra?


Hela tråden: