Urvalstester - den här aspekten... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Thursday, July 31, 2008, 13:28 (5740 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

En dröm i veterantågsfallet vore att vi, som inte har några kommersiella aspekter som t ex fanflykt att tänka på, och som regelbundet och utan verklig konkurrens använder "samma personal", kunde bygga oss ett system där vi utbildade på lika villkor och för lika tjänst så att intyg från ett ställe var reglerat att "duga" även på ett annat.

Utbildningsplaner och behörighetsregister kunde förvaltas på riksförbundsnivå, varje JF tog in planerna i sitt tillstånd, förde sitt eget ps-register och rapporterade till gemensamt register varur "ny" personal kan inhämtas till det egna vid behov. isserligen är det en tröskel mellan MRO och JHRF-sidan, men den skulle ju vara lätt definierad och därmed också den enskildes behovav kompletteringsutbildning.

MRO/JHRF-sfären skulle kunna ha en "centraliserad utbildningsorganisation" som anordnade återkommande grund- och repetitionsutbildningar.
Vi skulle få likvärdig utbildning och "lättrörliga kompetenser", det skulle ge alla JF tillgång till ett ökat antal kurstillfällen då elever från olika veteran-JF kunde samlas till kurs på en viss plats.

Jag ser "tyvärr" pengar byta händer för att detta ska vara möjligt, men å andra sidan tror jag bristen på utbildningstillfällen är så stor på sina håll att inte ens pengar kan lösa vissa problem som det är idag. Så länge vi kan bibehålla idealiteten (vilket vi väl bör...) så är nog slanten inte ett bekymmer. Eller?
Den som beställer kursen har förmånen att kunna köpa tjänsten till självkostnadspris. Den som anordnar/inhyser kursen har som alla andra fördelen att ingå i ett system där personalalternativen ökat ofantligt. Samtidigt som man har tillfälle att visa upp sin verksamhet och locka nya kompetenta entusiaster att delta just där...;-)

Det öppnar också för en ny personalkategori, "obundna frifräsare" som själva bekostar sin utbildning utan att vara bundna till en särskild trafikutövare men vars kompetens registreras genom ett centralregister. Vill vi ha sådan personal? Ja varför inte, är det värre än att "låna in" ?

Ett "veteran-JP" om man så vill. Bu/Bä?

Ett hugskott, kunde detta vara något för SJVM att administrera? SJVM har eget behov av att låna in personal. SJVM tillhör sektorsmyndigheten BV och kan därigenom även göra "samhällsnytta". Riksförbundens resurser är kanske inte tillräckliga för det jag föreslår.


(Jag har medvetet utelämnat en del administrativa nödvändigheter kring det jag föreslår, så ingen behöver räkna upp allt man måste göra för att anordna saken. Men kommentera gärna grundidén om gemensamma system och utbildningar!)


Hela tråden: