Urvalstester - den här aspekten... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Thursday, July 31, 2008, 15:35 (5742 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Går det alltid som tåg Jenny-Västervik? Det vore ju teoretiskt möjligt att gå som växling eftersom det är inom Västervik station? Har J några krav på rörelseformen eller har ni själva valt?


Med resande är det alltid som tåg. Under icke trafiktid är det linjedisposition med huvudtillsyningsman för smalspåret och då förs fordon in och ut i Västervik som växling. Detta är då rörelser utan resande.

Enligt avtal med Banverket är Verkebäck alltid bevakad station vid tågrörelse. Ställverket är dessutom konstrerat för att det ska gå som tåg eftersom dvärgsignaler för växling saknas för smalspårstrafiken.

Växling innebär även annat ansvar vid plankorsningar samt lägre hastighet vilket medför längre gångtider för tågen. Växling innebär även mer jobb för fjärren. Vidare är växling inte en rörelseform som är avsedd att användas under "linjelika förhållanden". Rörelseformen tåg är nog snarare i konsensus mellan alla inblandade.

Daniel

OK, tack. Är "linjelika förhållanden" en definition som J givit?
Jag ifrågasätter inte upplägget, men frågar därför att det till viss del skiljer sig från hur man gör annorstädes. Är nyckelpunkten den att det från Verkebäck ansluter tågspår utan skyddsväxel eller spårspärr i BV tågspår? (Om det nu är fallet, har inte varit i Jenny på 20 år...)

Varför linjedisp och htsm, hade inte "växling får starta" räckt eller finns skälet enligt ovan ang. Verkebäck?


Hela tråden: