Urvalstester - rätt intressant ändå, detta. Men... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Lokföraren, Friday, August 01, 2008, 10:26 (5740 dagar sedan) @ erikp

Intressanta synpunkter om DMT. Det verkar som du missat kärnan samt inte fått hela bilden klar för dig. Av 100 flygelever med DMT-störningar kom en (1) att få ett normalt liv på divisionen. 85 % gallrades under flygutbildningen, 10 slutande under de fortsatta utbildningsstegen samt fyra omkom i haverier. Detta är fakta och statistiken finns lättillgängligt hos FOI om du vill ha. Från att under sextiotalet ha varit tvingade att ta ut cirka 80 elever för att utexaminera 25 räckte det efter DMT införandet 1970 med 30 inryckta elever.

Folk med särskilda reaktionsbildningar stängdes av, protester från vissa håll i flygvapnet gjorde att inte alla som skulle ha stängts av blev avstängda. Samtliga dessa omkom i haveri inom 3 år, inte var det på grund av slumpen, eftersom inga andra omkom. Inte att glömma är heller att en flygare, med reaktionsbildningar som var skadliga, som passerat 700 flygtimmar ansågs ha sådan rutin och erfarenhet att reaktionsbildningarnas faror minskade.

Vill också informera dig om att de länder som inte använt DMT som urvalsinstrument betalar stora kostnader för att utbilda och sedan gallra flygelever. I USA tas 4000 elever ut men endast 1000 tar examen. De har också stora kostnader i liv och materiel på grund av haverier. Det finns statistik på detta också. Eller ska jag anta att den är felaktig också?

Har levt i flygets värld i nästan 20 år och där är personligheten av stort värde. Urvalskedjan tar fram individer som är lämpade och som passar in. Det är oerhört sällan någon avviker från den stora massan. Gör ett besök på FMC i Stockholm, kanske de kan förklara bättre än en lekman som jag. Men jag tror definitivt att man kan sålla ut exakt vad man vill ha.


Hela tråden: