Urvalstester - rätt intressant ändå, detta. Men... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Lokföraren, Sunday, August 03, 2008, 18:01 (5744 dagar sedan) @ erikp

För det första, det görs inga vetenskapliga analyser på hur många som gallras respektive omkommer i flygtjänst. Varje flygvapen står för dessa siffror vilka för mig är fakta!

För det andra, ja, en av hundra fick ett normalt liv på division. Av cirka 3000 testade (på försök mellan 1963 och 1969) elever hade 729 DMT-belastning. Sju av dessa flög länge och väl, resten försvann längs vägen. Ingick själv i denna testgrupp.

Sedan finns det mer statistik som Flygvapnet själva gjort för att kunna utveckla pedagogik och utbildningsförhållanden på flygskolan. Det är inte vetenskapligt men ändå representativt eftersom brukaren också noterar och har stor kännedom om läget. Man behöver inte vara vetenskapsman för att skriva.

Mina källor är följande:
Kompensatorisk och konjuktiv behandling av testinformation för prediktion av resultat på militär flygutbildning (Leif Carlstedt 1979)

Något om samband mellan illavarslande tecken i DMT och katastrofala felhandlingar i verkligheten (Thomas Neuman 1984) (Här hittar du den statistik jag redovisade)

Dimensionering och validering av perceptgenesens försvarsmekanismer. En hierarkisk analys mot pilotens stressbeteende. (Thomas Neuman 1978) (Här hittar du också statistik)

TM-utövningens inverkan på neurotiseringsgraden mätt med DMT (Folke Sandahl)

Kampen mot dödsolyckorna (Folke Sandahl)

Haverirapporer för aktuella olyckor

Utöver detta långa samtal med psykologer på FMC, flyglärare med mera

Vi kan fortsätta denna diskussion i all evighet. Vi tycker olika helt klart. Men tro inte att du kan få mig att ändra uppfattning om något som jag bevittnat med egna ögon och gått på begravningar på grund av, för att någon inte delar en forskares åsikt. Vilken forskare får stå emotsagd? Sedan är det också enkelt att konstatera att ingen av dina källor har någon som helst anknytning till militärt flyg och dess speciella karaktär. Det är lätt att sitta bakom ett skrivbord och tycka, vi som var med och såg effekterna delar definitivt inte ’vetenskapsmannens’ analys!

Vi hade ett uttryck på sextiotalet, innan DMT, när vi fick nya elever. Bland dessa kunde det finnas en där snacket gick - det är inte frågan om den killen omkommer utan när!
Det uttrycket försvann med DMT. För flyget har det haft väldigt stor betydelse och jag är fullständigt övertygad om att vissa andra yrkesgruppen också borde ha detta test.


Hela tråden: