<< Till Järnvägsmusei Vänner, Forumets regelverk mm

Järnvägshistoriskt Forum

Logga in | Registrera dig

Åter till forumets huvudsida

Lågpriskortet infördes 1979 (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson @, fredag 8 juni 2012, 13:42 @ Jonny Saljefeldt
redigerad av Lennart Fransson, fredag 8 juni 2012, 13:57

Lågpriskortet på SJ infördes 1980 eller 81 under Bengt Furbäcks tid som GD om jag inte minns fel.

Juni 1979 närmare bestämt. Kortet gällde ett år och kostade 75 kr i andra klass och 115 kr i första klass. Med kortet kunde man resa med 40% rabatt alla dagar utom fredag och söndag.

Sedan fanns det väl ett som hette "rabttkortet" eller något liknande som kostade mer, men i gengäld gav rätt att resa med lägre priser hela tiden, d v s även högtrafikdagarna. Men det kanske inte kom precis samtidigt utan först litet senare?

"Järnvägens rabattkort" gav 50% rabatt alla dagar. Korten slutade säljas när lågpriskortet infördes. Redan sålda kort gällde dock giltighetstiden ut.

Edit: Ovan nämnda rabattkort ersattes i juni 1979 med "nya" rabattkort (kostade 400/600 kr) som gav 40% rabatt alla veckans dagar.

Jo, jag hade några sådana i början av 80-talet, på slutet tror jag de kallades Svergiekort.

Tillagt:

Efter lite letande hittade jag ett Rabattkort förnyat i juni 1983 för 580:-. I mars 1984 bytte jag jobb och slutade veckopendla. Dock avslutade jag det hela med en resa Växjö - Övertorneå och åter via bl a Forsmo-Hoting-Arvidsjaur-Jörn och Ljusdal-Hudiksvall-Ställdalen-Kil-Årjäng-Landeryd. Jag hittade även ett lågpriskort inhandlat i juli 1984. 110:- kostade det, och användes nog första gången till en resa Borås-Ulricehamn, och förmodligen till ytterligare nån resa.

Svergiekort blev tydligen senare.

657 visningar

Hela tråden:

154238 inlägg i 23083 trådar, 2120 registrerade användare, just nu 26 användare (varav 0 registrerade och 26 gäster)
Kontakta