Vilken STH gällde på småländska smalspårsnätet? (Järnväg allmänt)

av Pelle Björkman, Thursday, June 28, 2012, 17:55 (4291 dagar sedan) @ Kjell Aghult

... NVHJ hade väl 60 för lokdragna persontåg och 75-80 km för Rälsbusståg. Mycket nedsättningar ofta till 40 förekom...

F d NVHJ hade - liksom f d VGJ huvudlinje och det mesta östgötasmalspåret - sth 75 för rälsbussar och 60 för loktåg.

Sth på smålandsnätet (med Öland) var enligt 1955 års linjebok följande:
80/60: Kalmar-Berga, Kalmar-Torsås och Hultsfred-Braås (Här senare sänkt till 70/50, 1974-01-02)
75/50: Oskarshamn-Sevedstorp
70/50: Mönsterås-Fagerhult, Braås-Växjö, Sävsjö-Målilla och Borgholm-Kastlösa
70/35: Böda-Borgholm och Kastlösa-Ottenby
60/40: Ljungbyholm-Påryd

Överhastigheten för rälsbussar kunde alltså variera rätt mycket, utöver standarden "+20". Sth för loktåg avser lättaste loktyp, för de tyngre var
sth lägre.

Sth 40 (För både rälsbuss- och loktåg) var rätt vanligt förbi platser med
växlar (Ofullständiga säkerhetsanläggningar).

Till småland kan väl även 1067-nätet räknas.
Här några uppgifter från 1963 för YBo4t//Ånglok S2t.

Växjö-Ronneby: 70 km/tim//60 km/tim.
Kvarnamåla-Norraryd: 60 km/tim//30 km/tim.
Karlskrona -Torsås: 60 km/tim//----
Bergkvara-Torsås: 60 km/tim//----

Pelle Björkman


Hela tråden: