En histora från Pelle Granbom (Historiskt material)

av Alex, Thursday, August 02, 2012, 12:05 (4282 dagar sedan)

Det var mycket tråkigt att läsa att Pelle Granbom lämnat oss allt för tidigt.
Vi hade en del att göra med varandra när han var GD på Banverket och vid ett tillfälle hade jag också möjligheten att lyssa på ett föredrag från hans sida som han avslutade med en historia från verkligheten.

Jag tror att jag nämnt det tidigare i Postvagnen men det handlar helt enkelt om en påkörning av en ren på Malmbanan som först rapporterades kortfattat av lokföraren men som sedan efter anmodan var tvungen att avge en mer delaljerat rapport viken han också gjorde :-)

Tänkte att jag kunde hedra Pelles minne genom att återge den igen. Notera att loket Dk 432 är bevarat än idag. Mvh/Alex

Förarrapport: Tåg nr 3775 den 26.2.52 Fordon litt Dk nr 432
En ren påkördes och dödades på linjen Stk-Lin (Sikträsk - Linaälv)
Luleå den 26.2.52/B.Lundström

Lokm i Luleå ber om ett mer utförligt svar och får nästa dag följande rapport
P g a infordrat yttrande ang avståndet, sikten o s v må anföras följande:
Det var natt, Det var högerkurva, Det var för kort avstånd att kunna stanna.
Händelsen tillgick sålunda:
Tåg 3775 och renen färdades i samma riktning på samma spår, båda ovetande om varandra, från Håk mot Lin.
Så snart renen iakttogs företogs fullbromsning i syfte att få tågets hastighet att bliva lika med renens, eller mindre.
Under inväntan härpå förminskades ändock avståndet till renen oupphörligt.
Då biträdet J H Larsson bedömde saken så att en omkörning var oundviklig grep denne signallinan och gav signal 2 ’flyglarm’ med tanke på att renen då skulle gömma sig i den närbelägna skogen.
Denna signal missuppfattades av den unga renen, vilken i stället för att taga ett enda räddande steg åt höger tog två ödesdigra steg åt vänster med påföljd att renen kom mitt framför loket i det ögonblick då omkörningen icke med några medel stod att förhindra.
Den beräknade omkörningen blev istället en överkörning.
Luleå den 27.2.52. B. Lundström


Hela tråden: