Jag är skeptisk... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Thursday, January 24, 2008, 09:09 (5935 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vad bra det är med folk som skriver precis som man själv vill :-) . Och uttrycker sig bättre dessutom... Det är ju ingen tillfällighet att föreningar med "drag under galoscherna" gnäller [i]minst [/i]om brist på medlemmar och andra resurser. Att säga att genom att skaffa fram sådana som "startgas", och sen blir verksamheten liksom "självrullande" är att förenkla det. Men ändå inte helt fel.. Genom att säga och tro att "det går [b]inte[/b]"; "det är ingen idé" o s v kan man försäkra sig om att så blir också fallet.

Ty det är ju så att föreningar med minst aktivitet är också de som har mest problem. Och tvärtom alltså. Även om det "kostar", f f a "inledningsvis". Men det är värt det. Satsade resurser [i]skapar [/i]också resurser. Icke minst då fler nya aktiva medlemmar. Som i sin tur o s v. Det gäller dock alltså att "få till det där första". Dit kom liksom aldrig WFJ. Varför kan man diskutera till döddagar, men Vadstena är ingen dum plats för en museijärnväg. Såväl av antikvariska som av "resandeskäl". Fågelsta ska då inte "oduglig/ onödigförklaras" som andra ändstation, inte bara av historiska skäl utan också p g a planer -som väl inte är helt orealistiska och ligger 5x år framåt i tiden?- på återupptagen persontrafik på "normalspåret".

Men det gäller att övertyga och [b]visa [/b]att man kan. Såväl inför kommun som inför nya potentiella aktiva medlemmar. Visst, en bit har man kommit sedan 1998 (då verksamheten var [b]helt [/b]uträknad). Men det räcker inte. F f a om man betänker en kommun som kämpar för en förbifart för Rv 50 och gärna -tillsammans med andra myndigheter- skulle vilja slippa att bygga en planfri korsning till (som dom uppfattar det) en "svag" museibana.

Beträffande JMF och deras verksamhet har jag inget att tillägga, såväl till det Ante skrivit som till det jag själv skrivit om denna verksamhet på detta (?) forum tidigare. Annat än att det är synd att två föreningar som i princip sysslar med samma historiska bevarande -om än i lite olika form och målsättning- ska ha samma problem. Fast det kanske inte är en tillfällighet just därför?

/ L G


Hela tråden: