Hur värmer andra föreningar sina lokaler? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av nicke, Thursday, January 24, 2008, 12:09 (5908 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Jag uttryckte mig slarvigt. *gör en pudel*

Givetvis skall inte köldmediet (freonet) läggas i slinga i backen/vattnet (förbjudet!) och om köldmedie-ledningen grävs ner för placering av ute-delen en bit från byggnaden så bör den ligga väl skyddad och åtkomlig i ex kulvert. jag avsåg köldbäraren (spritblandningen), och som det påpekas i en annat svar så skall slangen vid placering i vattendrag då förses med tyngder och förankras så den inte driver i väg. Tillstånd skall även sökas.
Jag gick inte in i installationsdetaljer. Det jag ville få fram var att i de här sammanhangen så måste det till handpåläggning-utöka anläggningen för att få ett vettigt utfall om man inte vill ha ett helt gäng tvivelaktiga stormarknadssplitar stående på rad utanför stationshuset. Vi har museala och estetiska hänsyn att ta förrutom det rent ekonomiska.

Att för en jvm-förening ha 30-40 000:- i elräkning på årsbasis är väl ingen ovanlighet? Det kan då vara läge att se över sin direktuppvärmning. Men man måste då kolla vad det är som egentligen drar ström. Det kanske inte är uppvärmningen som är värst, utan ex torkaggregat till loken kan dra en stor del.


Hela tråden: