Skyddsväxlar på linjen. Storbritannien. (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, August 15, 2008, 11:04 (5730 dagar sedan) @ Richard Loe

Hmm, nej. Det finns två typer av skyddsväxlar, catch points och trap points. Catch points används på ställen där det finns en lutning vilket innebär en risk för att ett tåg eller vagn ska kunna rulla ut på huvudspåret pga av bromsfel, kopplingsbrott (ett problem vid höga godstågsvikter) eller dylik. Införandet av genomgående broms på godståg gör att behovet av catch points har minskat, men eftersom det aldrig går att helt utesluta riskerna så används catch points fortfarande på en del ställen. Trap points förekommer vid förbigångsspår, utfarter från bangårdar eller andra sidospår, och skyddar huvudspåret i händelse av att tåget inte stannar där den ska (oavsett skäl).

jag gissar att de skyddsväxlar i Jönköpingstrakten, som jag tog upp i annat inlägg, var en svensk motsvarighet till catch points, alltså att de främst var till för att fånga vagnar som gått loss från tåg. Sådana växlar i huvudspår har varit ovanliga i Sverige. Trap points, för att t ex hindra växlingsrörelser att komma ut i huvudspår, är däremot vanligt förekommande här.


Hela tråden: