B 1037 tät (Fordon: lok)

av morrgan, Saturday, August 16, 2008, 21:10 (5724 dagar sedan)

Idag har vi fått tätt mellan överhettarelement och ånglåda. Det var 2 st element som fick "passas om" då de läckte i linstätningen.

[image]

Man får lossa förbandet och jucka lite på linsringarna och dra år igen och hoppas att det blir tätt.
Ena läckan var på nedersta raden och det är ju lätt fixat då detta element sitter ytterst på ånglådan.
Den andra läckan var på näst översta raden och då får man lossa 2 st element utanför innan man kan jucka rätt och tätt när man drar åt. Sedan skall de två elementen utanför också bli täta igen.
Vi nyttjade vattenledningens tryck från Göteborg vatten på 5 kg för att kolla tätheten på panna och överhettare och detta ger en bra indikation, nästa gång sätter vi på en pump för att få upp trycket till 15 kg.

[image]

Det är mycket noga med renhet på delarna om man skall få tätt. Alla linsringar, brickor och bultar är stålborstade och sedan insmorda med "Glansolin" grafitsmörja, ett gammalt beprövat märke. Muttrarna har fått gänggången rensad med 3/4" W gängtapp så att det skall gå lätt att dra ihop förbandet.
Även det konkava sätet i ånglådan har blivit behandlad med en roterande stålborste liksom överhettarelementents plana säte har blivit rengjorda.

[image]

morrgan


Hela tråden: