Stora bilder rekommenderas (Forumet)

av Niklas Biedermann @, Saturday, January 26, 2008, 10:48 (5906 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och stora men hårt komprimerade bilder är meningslöst för att detaljerna syns lika lite som om bilderna vore mindre men läsaren måste i stället scrolla i sidled.
Personligen tycker jag att dessa mastodontbilder både till format och filstorlek är ett oskick. Fastän jag har bredband tar det evigheter att ladda så att jag ofta struntar i det. Mitt problem kan väl då skribenten tycka, men eftersom man "skriver för läsarna" och jag kanske inte är den enda som störs av storleken torde det vara lika mycket skribentens problem om läsarna inte läser hela inlägget för att det går för långsamt.

Det finns också gott om exempel på mastodontbilder som är scannade så att man ser orginalets rastrering. Det tillför heller ingenting. Hellre lite mer tanke vid sparandet så att scanningskvalitén, storleken och komprimeringsgraden passar ihop. Tror man att poängen inte går fram kan man ju alltid länka till en större variant eller till en delförstorning.

Själv håller jag mig till 800*600 och försöker hålla en bild under 150 kB, även om jag lätt glömmer komprimeringsgraden och då blir den större.

/Niklas


Hela tråden: