KHJ-reglementet, nr 25: kap. 6, §§ 103-106 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Saturday, January 26, 2008, 17:43 (5906 dagar sedan)

Här följer de sista paragraferna i kapitel 6, Spår-Wexlare - Biljettmottagare - Bärare (section 6, Pointsmen, Ticketporters & Porters):

= = =
103. Hwarje bärare skall i allmänhet biträda wid arbetet på stationen, efter Stationsmästarens föreskrift. Han skall in- och urlasta godset, gifwa anwisningar åt passagerare, bära deras saker. Han skall noga iakttaga ett uppmärksamt och höfligt uppförande samt anstränga all sin förmåga att uppfylla alla honom gifna föreskrifter.

104. Då passagerare- eller godswagnar äro afkopplade från ett tåg, få de ej lemnas förr, än de äro införda på ett sidospår, och dit ledande wexlingar tillslutne. Till dess att sådant skett, skola stoppsignaler utsättas för att hejda under tiden på hufwudspåret möjligen annalkande tåg. Ej heller må några wagnar utföras från sidospåret på hufwudspåret, innan erforderliga signaler äro utsatta på det senare.

105. Bärarne få ej i något fall tillåta passagerare att uppstiga uti eller utstiga ur någon wagn, efter det tåget är i gång.

106. Biljettmottagaren skall noga tillse, att han erhåller en biljett af hwarje passagerare, som ankommit med tåget. I händelse passagerare förlorat sin biljett eller icke försett sig hwarken med biljett eller fripass, eller lemnar origtig biljett, så måste han i alla dessa fall erlägga den föreskrifna tillökningsafgiften. Affordrandet häraf bör ske höfligt, med hänwisning derjemte till Trafikföreståndaren, hwars adress bör uppgifwas, om så erfordras, på det förhållanden må af honom pröfwas, i händelse passagerare gör inwändning mot betalningens erläggande.

= = =
103. Each Porter is to assist generally in the work of the Station, as directed by the Station master. He will be required to assist in loading and unloading luggage, he is to direct passengers and carry their luggage, he is at all times strictly to observe attention and civility, and to use his utmost exertions to carry out the regulations of the Company.

104. When Carriages or Waggons are detached from a train, they are never to be left, until they are removed to a siding and properly secured, and while this is being done, the proper and necessary signals must be exhibited. No Carriages or Waggons are to be moved out of a siding unless the proper signals be shown to stop an approaching Train.

105. The Porters must not, under any circumstances whatever, suffer a passenger to get into or out of any Carriage, while the Train is in motion.

106. The Ticketporter must be very careful in obtaining a ticket from every passenger alighting from the Train. In the event of passengers losing their Tickets, or being unprovided with either a Ticket or Pass, or presenting a Wrong Ticket, the proper excess fare must in all cases be charged. - The demand must be made in a proper manner, accompanied by a reference to the Traffic Superintendent, whose address is to be given, if required, in order the circumstance may be communicated to him, should the charge be objected by the passenger.

= = =

Kan man tro att bärarna skulle bära saker även åt passagerarna i tredje klass? Och tänk att kontrollavgiften (tillökningsafgiften, the excess fare) var uppfunnen redan 1856.

Ska man av § 104 tro att enstaka vagnar ofta sköts för hand, utan hjälp av något lokomotiv?

I nästa inlägg börjar kapitel 7, Grindwaktare (section 7, Gatemen at level crossings).
/up

Inledningen till serien om Köping-Hult-reglementet del A och del B


Hela tråden: