Sveriges första kvinnliga lokförare (Arkiv/forskning/litteratur)

av neibig, Wednesday, April 03, 2013, 18:24 (4034 dagar sedan)

Sveriges första kvinnliga lokförare- den 10 juni 1972, om rätt ska vara rätt!
Det har kommit till min (Kent Neibigs) och min fru Ulla-Brita Neibigs kännedom, att det diskuteras om vem som blev den första kvinnliga lokföraren i sverige.

Det korrekta är att Ulla-Brita Neibig examinerades den 9 juni av inspektor Gösta Halldin på SJ, och sedan började köra i trafik den 10 juni 1972, och det är då hon i praktiken blev sveriges första kvinnliga lokförare. Detta utnyttjade naturligtvis trafikinspektor Allan Sjölund på RB i PR-syfte. Han gjorde klart för alla, att det var på Järnvägs AB Roslagsbanan det historiska hände. Det var han som kontaktade medierna runtom i sverige (utan att fråga Ulla-Brita om hon ville ställa upp på fotografering eller att bli intervjuad).
De korrekta uppgifterna har Stefan Isaksson, Uppsala och Thomas Tell, Vallentuna, som båda gjorde sina inlägg den 29 juli 2010. Om någon tvivlar, så ring Bertil "Matte" Mattinsson för information.

Att inte jag eller min hustru har kommenterat sakförhållandena tidigare beror på att vi inte haft någon kännedom om att en sådan här diskussion förekom någonstans överhuvudtaget, eftersom vi inte har Internet.
Vi tycker personligen inte att vi har behov av Internet, utan anser att vårt familjeföretag Gullspira Gård & Gårdsmejeri AB med bifirma Neibig´s Modellbyggen klarar sig utan. Internet skulle ta all vår tid i anspråk och därför avstår vi från mediet. Däremot har vi haft datorer som arbetsredskap ända sedan mitten på 80-talet, men det är en helt annan sak.

Men, mina pensionerade föräldrar i Vallentuna tycker att dom har tid och är "uppkopplade människor", så nu skriver vi detta inlägg i debatten om hur det verkligen gick till på den gamla goda tiden vid den "smartspåriga" järnvägen i Stockholm.

En liten reflektion på begreppet "först". Detta ord är ju väsenligt inte bara bland idrottare och i många andra mänskliga sammanhang; vi har egna djur som föder ungar och vi vet att någon alltid kommer förstoavsett hur lång tiden sedan är till "tvåan" eller "trean". Kanske inte alltid så kul för "tvåan" eller "trean" (i människornas värld), men fakta är fakta, och rätt skall vara rätt.

Med vänliga hälsningar, Kent och Ulla-Brita Neibig


Hela tråden: