Överkurs 1: länkad bild (Forumet)

av Stefan Nilsson, Saturday, January 26, 2008, 19:38 (5906 dagar sedan) @ Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum

Här följer en beskrivning av hur man kan länka bilder från ett inlägg. Man gör en mindre kopia av den bild man vill visa, i exemplet 640x480 pixlar stor. Filen har jag döpt till "vagn_t.jpg" där t står för tumnagel medan den större bilden heter "vagn.jpg".

Lägg ut bilderna på en server enligt handledningen. Gå sen hit till Jvmv forum och skapa ett nytt inlägg eller ett svar. Klistra in bildlänken från den server du valt; i detta exempel ligger den mindre på PhotoBucket och den större på en annan server.

Markera som förut adressen och klicka på knappen "image" till höger. Markera sedan hela adressen inklusive img-taggarna och klicka på knappen "link" till höger. Då öppnas en dialogruta där du skriver in adressen till den större bilden - glöm inte http:// i början:

[image]

Eller så skriver du själv taggen (link) inom klamrar före img-taggen samt (/link) inom klamrar efter (/img)-taggen. Klamrar får du genom att trycka AltGr+8 samt AltGr+9 (jag kan inte skriva ut dem här, för då tolkar forumet det som att det är taggar, utan jag visar dem med parentes).

Nedan en bild från 2005 (640x480 px, länkad till bild 1600x1200 px):

[image]
(Håll gärna ner Shift när du klickar på bilden, så öppnas den i nytt fönster.)

Koden i exemplet ovan ser ut som följer (koden har här ersatts av en bild för att det ska synas):
[image]

Observera att det inte ska vara radbrytning eller mellanslag här ovan, det är en effekt av fönstrets bredd.


Hela tråden: