Fjärås Bräcka (Historiskt material)

av S Johansson, Wednesday, April 24, 2013, 16:52 (4013 dagar sedan) @ Torger

Ångfartyget ISA motoriserades och byggdes om flera gånger, men bättre vägnät med konkurrens från biltrafiken gjorde att man upphörde med persontrafiken på Lygnern 1921. ISA fortsatte till 1924 att transportera gods och att bogsera timmer till sågverket i Lygnevik. Därefter lades fartyget upp. Någon annan fartygstrafik har inte förekommit på Lygnern förrän ISA II nyligen sattes i trafik.

Eftersom Fjärås Bräcka varit och fortfarande är ett turistmål är det mycket troligt att utflyktståg trafikerat spåret mellan Fjärås station och grusgropen efter att den allmänna trafiken upphörde 19 juni 1930.

[image]
"Järnvägsstationen" Lygnern 1918 (Foto fr Fjärås - byggd att bevara)


Hela tråden: