<< Till Järnvägsmusei Vänner, Forumets regelverk mm

Järnvägshistoriskt Forum

Logga in | Registrera dig

Åter till forumets huvudsida

Fjärås Bräcka (Historiskt material)

av S Johansson @, onsdag 24 april 2013, 15:52 @ Torger

Ångfartyget ISA motoriserades och byggdes om flera gånger, men bättre vägnät med konkurrens från biltrafiken gjorde att man upphörde med persontrafiken på Lygnern 1921. ISA fortsatte till 1924 att transportera gods och att bogsera timmer till sågverket i Lygnevik. Därefter lades fartyget upp. Någon annan fartygstrafik har inte förekommit på Lygnern förrän ISA II nyligen sattes i trafik.

Eftersom Fjärås Bräcka varit och fortfarande är ett turistmål är det mycket troligt att utflyktståg trafikerat spåret mellan Fjärås station och grusgropen efter att den allmänna trafiken upphörde 19 juni 1930.

[image]
"Järnvägsstationen" Lygnern 1918 (Foto fr Fjärås - byggd att bevara)

  859 visningar

Hela tråden:

 

159926 inlägg i 23943 trådar, 2203 registrerade användare, just nu 53 användare (varav 2 registrerade och 51 gäster)
Kontakta
powered by my little forum