Litet besök på FSVJ i Oxelösund [41 bilder] (Järnvägs- och Museiföreningar)
Hej hej
För några veckor sedan kom det en liten blygsam notis här och på Postvagnen om att Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg sökte bidragsgivare för finansiering av den nyligen (i februari) hemkomna Emma (MA 408).
Sagt o gjort - köpte ett antal andelar och mailade om vi kunde komma och klappa om Emma. Det gick bra så i lördags (21/9) åkte vi ner och fick ett mycket trevligt mottagande av Kai T och främst Micke D som visade oss runt i stallarna närmare en timme. STORT tack.
Föreningen är ca 3 år gammal, har väl ca 15 aktiva men redan bra med fordon och massor med jobb i Pipen. Inte undra på att bidrag behövs, små som stora.
Nedan kommer ett 40-tal bilder och några kommentarer, inte toppbilder men de ger väl en uppfattning om hur läget är.
Första blicken man får på lokstallet vid körning nerför backen
Lokstallet
Igen
Järngänget
Det nya spåret på den norra gaveln
Å här finns det en resgodsvagn
Vänder man sig om från resgodsvagnen står man direkt mot vändskivan, inte stor nog åt föreningens B6 (i bakgrunden)
Vändskivan har tråd, det är det väl inte så många kvar? Ledningen är i a f idag fast jordad men man kollar om förutsättningar finns för att slå på ström manuellt när man behöver det, en ovanlighet är att det finns kontaktskena/ledning inne i lokstallet
B6:or (presenningarna är skydd, vagnarna har varit utsatta för klotter)
Länk
Vi kollar in, först en lokomotor UHB221, tror inte den tillhör föreningen utan är privat, en särling - enda normalspåriga
Länk
Lite mer om UHB221 från 1951
MA 408
Länk
E901, i driftsskick
Länk
E901, rumpan
Sen en vagn (B14) som det arbetas med och som pga. sin längd precis får plats i stallet
Skyltar är kul!
Utsidan, fönstren är borttagna, tydligen i rätt bra skick och de slipas och lackas nu
Inuti - en hel del att göra - och bara dynorna går enligt uppgift på runt 200 000 kr att fixa till, de ska bli nära originalskick
B14 igen
H3 58, behöver tubas (?) om, tvättas och målas, ej driftsskick
Länk
A2 99, behöver tubas (?) om, ej driftsskick men fyller sin funktion (bevarande)
Länk
Vagn nyligen anländ (tror jag), tydligen i bra skick men står på framtida listan
Länk
Nu några bilder utan kommentarer
I den östraste delen står två individer, UHB 221 och en Z43 som är nedplockad och som det jobbas med
UHB 221
Z43 457
Länk
I samma holk (hall) står MA 408...
... som vi kom för att klappa om
Det är en lång, stor och tung sak - 105 ton
Utsikten mot hemmaplan - äntligen hemma
Hytt modell 1958
Högra gången i maskinrummet, mörk bild men i alla fall...
Lite saker i vänstra gången
Nästa fototillfälle på Emma blir det bättre bilder i mörkret, då med en vettig blixt
Slutligen en bild på lokstallets sydöstra gavel - såna fina hus byggs inte mer