Litet besök på FSVJ i Oxelösund [41 bilder] (Järnvägs- och Museiföreningar)

av cgn1954, Thursday, September 26, 2013, 17:27 (3858 dagar sedan)

Hej hej

För några veckor sedan kom det en liten blygsam notis här och på Postvagnen om att Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg sökte bidragsgivare för finansiering av den nyligen (i februari) hemkomna Emma (MA 408).

Sagt o gjort - köpte ett antal andelar och mailade om vi kunde komma och klappa om Emma. Det gick bra så i lördags (21/9) åkte vi ner och fick ett mycket trevligt mottagande av Kai T och främst Micke D som visade oss runt i stallarna närmare en timme. STORT tack.

Föreningen är ca 3 år gammal, har väl ca 15 aktiva men redan bra med fordon och massor med jobb i Pipen. Inte undra på att bidrag behövs, små som stora.

Nedan kommer ett 40-tal bilder och några kommentarer, inte toppbilder men de ger väl en uppfattning om hur läget är.

Första blicken man får på lokstallet vid körning nerför backen
[image]

Lokstallet
[image]

Igen
[image]

Järngänget
[image]

Det nya spåret på den norra gaveln
[image]

Å här finns det en resgodsvagn
[image]

Vänder man sig om från resgodsvagnen står man direkt mot vändskivan, inte stor nog åt föreningens B6 (i bakgrunden)
[image]

Vändskivan har tråd, det är det väl inte så många kvar? Ledningen är i a f idag fast jordad men man kollar om förutsättningar finns för att slå på ström manuellt när man behöver det, en ovanlighet är att det finns kontaktskena/ledning inne i lokstallet
[image]

B6:or (presenningarna är skydd, vagnarna har varit utsatta för klotter)
[image]
Länk

Vi kollar in, först en lokomotor UHB221, tror inte den tillhör föreningen utan är privat, en särling - enda normalspåriga
[image]
Länk

Lite mer om UHB221 från 1951
[image]

MA 408
[image]
Länk

E901, i driftsskick
[image]
Länk

E901, rumpan
[image]

Sen en vagn (B14) som det arbetas med och som pga. sin längd precis får plats i stallet
[image]

Skyltar är kul!
[image]

Utsidan, fönstren är borttagna, tydligen i rätt bra skick och de slipas och lackas nu
[image]

Inuti - en hel del att göra - och bara dynorna går enligt uppgift på runt 200 000 kr att fixa till, de ska bli nära originalskick
[image]

B14 igen
[image]

H3 58, behöver tubas (?) om, tvättas och målas, ej driftsskick
[image]
Länk

A2 99, behöver tubas (?) om, ej driftsskick men fyller sin funktion (bevarande)
[image]
Länk

Vagn nyligen anländ (tror jag), tydligen i bra skick men står på framtida listan
[image]
Länk

Nu några bilder utan kommentarer


[image]


[image]


[image]

I den östraste delen står två individer, UHB 221 och en Z43 som är nedplockad och som det jobbas med
[image]

UHB 221
[image]

Z43 457
[image]
Länk

I samma holk (hall) står MA 408...
[image]

... som vi kom för att klappa om
[image]

Det är en lång, stor och tung sak - 105 ton
[image]


[image]

Utsikten mot hemmaplan - äntligen hemma
[image]

Hytt modell 1958
[image]


[image]


[image]


[image]

Högra gången i maskinrummet, mörk bild men i alla fall...
[image]

Lite saker i vänstra gången
[image]

Nästa fototillfälle på Emma blir det bättre bilder i mörkret, då med en vettig blixt
[image]

Slutligen en bild på lokstallets sydöstra gavel - såna fina hus byggs inte mer
[image]


Hela tråden: