Fanns kvar 2001 - Striberg (Järnväg allmänt)

av Ante Svensson, Tuesday, January 29, 2008, 13:56 (5931 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Få se nu om jag minns rätt: På JöL:s bild och i Olas inlägg är det NBJ:s station som är byggd efter breddningen av BDJ. Den station som finns i Jörgens inlägg är den som fanns FÖRE 1907 och var den där BDJ och NKJ möttes. Den sistnämnda hette f ö Stribergs Nedre, jag vill minnas att BDJ (WMJ) hade ytterligare en station som hette Övre. Spårsystemet runt Striberg är rätt komplext. NBJ:s station och Nedre låg i alla fall en bit ifrån varandra, den förstnämnda ligger vid huvudlinjen Gyttorp - Bredsjö intill Ringshyttan och hamnar därmed en bit längre österut.

På bilder jag sett från Nedre har BDJ och NKJ gemensam bangård med spår 1 och 3 som treskenspår och spår två som rent normalspår. Det finns en snygg paradbild i Sundström/Erikssons bok "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" med 802-tåg på spår 1 och 3 medan ett NKJ-tåg mot Gytorp står på spår 2. I samma bok finns en karta över hur banorna gick i området. Den är nödvändig för att man ska kunna reda ut begreppen...


Hela tråden: