Efterlysning bilder F 1200 - och ett loknamnförslag! (Järnvägsmuseet informerar)

av Lennart Petersen, Friday, November 15, 2013, 19:24 (3816 dagar sedan) @ HP


Alla känner vi till det berömda F-loket 1200 med hela dess fascinerande historia. Och jag har nu en fundering inför det kommande årets 100-årsfirande av loket och kommande ångtågsresor. Varför inte då också officiellt döpa F-1200 till ångloket Getå med tanke på att loket 'överlevde' och reste sig bokstavligt ur askan där nere vid rasbrantens fot vid Bråvikens strand efter den svåra tågolyckan den 1 oktober 1918?

Det kan kanske tyckas konstigt att döpa loket till Getå med tanke på att det var involverad i Sveriges största tågolycka med så många omkomna passagerare. Men det är ändå så att F-1200 är så nära förknippat med händelsen vid Getå att det känns naturligt att koppla samman loket med platsen. Och dessutom finns det ju en lång tradition både här hemma och utomlands att döpa och ha namn på lokomotiven varför jag tycker att F-1200 borde hedras med ett historiskt lämpligt namn! Så vad säger du Henrik? :-)


Hej
Lite rolig idé men även om F 1200 svårligen kan sägas vara i någon form av originalskick (Danmarksombyggd och sedan Sverigeåterombyggd, men inte fullt ut) så är loket känt så det räcker som just F 1200.

Och F 1200 kommer det heta även i fortsättningen. Att namnge detta lok känner jag spontant går över gränserna vad vi ska syssla med. Däremot är jag mer öppen för att namnge ett lok som inte är lika unikt, kanske en B-maskin, om vi får en riktigt bra anledning.

Eftersom det finns närmast ett otal B-lok bevarade så kan det ju vara o.k att leka med något av dem så länge som det fortfarande finns representativa B-lok i museiskick.


Tänkvärd diskussion iofs. Å ena sidan ska vi ju bevara historien (med lok som är namngivna - eller inte) men å andra sidan skapar vi ju historia också. F 1200 med det utseende loket har idag är ju känt just som det sett ut sedan 1964 och varit med om sedan dess. Många har idag minnen från detta och har beundrat loket för just det utseendet. Ett mer riktigt utseende utan topplykta, lite annorlunda hytt, klädsel på fyrbox och kanske mer svart än grått, skulle nog många tycka var "trist" även om det är mer historiskt korrekt. Loket har alltså varit ett driftlok på SJ 1918-1937 (var det väl) = 19 år. Ingen eller mycket få minns det från denna tid. Men som museilok 1964-2013 (49 år) så är det desto mera känt.

Det kanske kan vara kul att veta, "avdelning värdelöst" att loket faktiskt inte var museilok efter hemtagningen till Sverige även om det naturligtvis var syftet med hemtagningen.
Utan loket ingick i SJ driftlokspark som beredskapslok och en anlddning till det lär enligt ett rykte ha varit att man fick loss lite pengar från försvarsmakten för upprustningen av loket.
Men loket fick sitt historiska littera F och en liten udda sak i sammanhanget var att SJ en period hade exakt samma littera på både ett ånglok och på ellok.


Hela tråden: