Kvidinge, komplettering från 1944 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 21, 2013, 21:48 (3800 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Redan 1944 fanns planer på att ta bort bommarna vid Tommarpsvägen, vilket jag vid en titt på aktuell karta tolkar som vägkorsningen Kvidinge östra. Men man avsåg nog snarare Tommarps kungsgård, och då kan det ha gällt att ersätta bommarna med ljus- och ljudsignaler. Signalingenjören i Malmö skrev i varje fall den 27 december 1944 till trafikinspektören i Helsingborg att man i avvaktan på ett eventuellt beslut om borttag av bommarna inte ordnade något beroende med huvudsignalerna. Försignalen kunde heller inte visa blinkande rött sken och tjänstgjorde därmed inte som skyddssignal för vägkorsningen. Man använde ju ofta rött sken i försignal för att skydda plankorsningar med bommar, lastplatsväxlar mm som fanns mellan försignalen och huvudsignalen. Inte heller hade man ordnat rälskontakt vid övergången och ringklocka på stationshuset


Hela tråden: