Ka 692 provkörd (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, November 21, 2013, 23:17 (3811 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej!
Idag har Ka 692 provkörts. Vad vi antar så användes loket sista gången 1965 i samband med inspelningen av "Uppehåll i Myrlandet" i Maitum, och detta får gärna någon bekräfta eller dementera. Sedan blev det musielok i Falun, kom till Linköping och till slut till oss. Efter en teknisk renovering i Grängesberg provkördes loket där på bangården. Efter detta kom loket till Gävle, och sedan till Ängelholm för ett år sedan. Där har loket målats, fått golv i hytten, kopplats upp, pannan har besiktigats in (vilket var en historia för sig), och loket har fått ett helt nybyggt belysningssystem typ AGA förenklad acetylengasbelysning.


Grattis. Jättekul med detta resultat efter många års upprustning och stillastående i kanske upp till 60 år.

Beträffande inspelning av filmen "uppehåll i Myrlandet" har jag för mig att det var ett annat Ka lok som hade varit i tjänst vid skopkransväxlingen i Luleå. 692 tjänstgjorde inte vid skopkransväxlingen i Luleå. Men det finns vissa oklarheter kring loket 1965.
Loket har enl mina anteckningar sin sista tjänstgöring vid 5 Ms (huvudort Göteborg).
I mars 1957 anmäldes loket som övertaligt och beordrades till upprustning för beredskapsdragkraft och uppställning inom 5 Ms.
I januari 1958 beordrades loket att flyttas från 5 Ms till 20 Ms (som beredskapslok). Huvudort för 20 Ms var Boden
Enl inlägg från Stig Lundin i detta forum var loket placerat i Gävle trakten i början av 1960 talet.
1965 verkställdes omkonservering vid huvudverkstaden i Östersund. Möjligen provkördes loket då.
Åtminstonde sep 1965 kvarstod loket i Östersund och slopades 1965-1966.
Det kan te sig märkligt att loket slopades direkt efter omkonservering men en förklaring kan vara försäljningen till Vagn & Maskinfabriken i Falun 1966.
Eventuellt kvarstod loket i Östersund fram till försäljningen.

Förhoppningsvis får nu H-O Björk glädja sig, då det var hans förtjänst att loket blev räddat när han intresserade direktör Jan Rydberg på Vagn & Maskinfabriken i Falun till att inköpa loket.

/ Conny

Hej!
När man tittar på filmen och en bild från Ös 1965 så stämmer en hel del detaljer mellan loken vilket gör att känslan av 692 infinner sig. Plus att loket är uppkopplat på bilden från 1965, och det gör att jag får för mig att kan det vara pga användning till filmen?

Mvh Henrik R


Hela tråden: