18 st nya TDOK ersätter BVF (Järnvägsmuseet informerar)

av danielb987, Thursday, December 05, 2013, 15:07 (3797 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Mycket bra skrivet Daniel!

Naturligtvis åligger det väl operstörer, intressenter, mfl, att skaffa den tekniska utrustning som behövs så att de kan ta del av TRV handlingar!

Inte skall väl TRV, mfl, skaffa utrustning, system, så att alla intressenter kan ta del av deras handligar!

Har jag fel?

Eftersom TRV använder Word-formatet så använder de sannolikt programmet Microsoft Word för att skapa dessa. I MS Word 2010 klickar man på "Arkiv", "Spara som". Sedan väljer man filformat "PDF" och klickar på "Spara". Det tar fem sekunder att göra.

Jo, det blir lite omständligare att hela tiden spara dokumentet som PDF, men det blir mycket bättre för användarna. Om det hade kostat en halv miljon för TRV att köpa in ett system för att skapa PDF-filer så hade den här diskussionen inte funnits, men nu pratar vi om en åtgärd som finns inbyggd i Word och som vem som helst klarar av.

Det finns en sak till som jag inte förstår. Många av de här dokumenten är säkerhetsföreskrifter, men ändå kan man ladda ner dem till sin egen dator och redigera dem av misstag. Om jag laddar hem dokumentet till min dator för att kunna läsa det ute i skogen när jag inte har mobilteckning, och jag råkar sudda ett stycke i texten eller av misstag råkar ta bort en siffra någonstans, vad händer då? Som Mattias Månsson skriver så finns det en del föreskrifter som är viktiga, men som man inte har kontinuerlig utbildning i. Om jag har laddat ner ett sådant dokument till min dator, och sedan råkar någon (mig själv eller arbetskamrat) av misstag ändra något i dokumentet och att det leder till att jag gör fel. När utredningen sedan sätter igång och jag då kan "bevisa" att jag gjort rätt, eftersom jag följt det (felaktiga) dokumentet på min dator.

Om man använder PDF uppstår inte det problemet alls, eftersom få personer, i synnerhet folk ute på fältet, har program för att redigera PDF-dokument. Dessa dokument är således för de allra flesta omöjliga att redigera.

Med vänlig hälsning
Daniel


Hela tråden: