Dvärgsignaler. Fundering (Signaler/säkerhet)

av Stora Borås @, Borgstena, Monday, September 22, 2008, 11:18 (5688 dagar sedan) @ Ökm

Kan det inte vara så att snett höger kom till när man kommit så långt i tekniken att man kunde frige vissa delar av en bangård för växling. Mitt minne från Alingsås är att i det gamla elmekaniska ställverket kunde man bara ge snett vänster. Men när det nya helelektriska ställverket kom i slutet av 50-talet gick det att frige delar av bangården för lokal manövrering av växlarna. Då fick man också snett höger i dvärgsignalerna.
PLj


Snett höger infördes i säo redan 1929. Läs gärna Ulf Pålssons utmärkta inlägg som jag länkade till ovan.


Men vad jag inte förstår är vad snett vänster användes till innan snett höger fanns. Lokalfrigivning måste väl rimligtvis ha funnits långt före låsta växlingsvägar?


Mycket enkelt. Snett vänster används för att ge ett restriktivt besked. "Rörelse tillåten, fordon finns på signalsträckan". Detta gäller vid låsta växlingsvägar. För tåg kan naturligtvis inte denna signalbild förekomma, eftersom tidigare huvudljussignal då har visat "stopp". Stora Borås.


Hela tråden: