Förgreningen vid Sevedstorp i mörkaste Småland 1967. (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Friday, April 18, 2014, 12:01 (3655 dagar sedan) @ Anders Johansson

Snarare YBo5p eftersom dessa gick i trafik både i Kalmar och Växjö fram till 68

Antalet YBo5p i Växjö var begränsat fram till sommaren 1967. YBo4p stod för stora delar av trafiken Växjö-Hultsfred. Jag tror därtill att vi kan utgå ifrån att Växjö respektive Kalmar klarade driftverkstadsunderhållet på respektive ort. Huvudverkstadsunderhållet utfördes i Malmö eller Örebro. Kalmar Verkstad gjorde vid den här tidpunkten bara ett begränsat antal revisioner av smalspåriga godsvagnar.

Jag vistades en hel del i Rottne på mitten av 1960-talet och den enda fordonsrörelse med tänkbar koppling till fd ÖVJ/ÖSmJ som jag kan dra mig till minnes var ett byte av lokomotor i Lenhovda.

Att spåret låg kvar hade i grunden andra orsaker än att möjliggöra fordonstransporter. Nedläggningsbeslutet avsåg endast persontrafik och styckegodstrafik. SJ ålades att på begäran av trafikant ombesörja vagnslasttrafik. Mig veterligt så utnyttjades det inte vid något tillfälle och omkring 1967 upphävdes det åläggandet varefter spåret revs med början på delen Sävsjöström-Ruda.


Hela tråden: