Banmästare med och utan distrikt (Bana)

av Kjell Aghult, Friday, April 18, 2014, 15:49 (3632 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Det märkliga med SRJ:s förstatligande 1959 var att hela banan blev och kallades 39 driftsektion. Således behölls den gamla bolagsorganisationen.
Titlarna och vissa personer byttes ut/klättrade i SJ karriär, för att anpassas i SJ.s lönetariffer.
Men organisationsmodellen var i stort sett intakt.
/Roffe S

Roslagsbanan var lättavgränsad och fick den s k driftsektionsmodellen från Gotland. Där fanns 37 drs. På båda ställena saknades lokala ban- och maskiningenjörer, d v s en förenklad organisation. Driftsektionschefen var
trafikman men ansvarade ändå också för två teknikavdelningar. Vid ärenden som
krävde ingenjörskompetens fick han tillkalla sådana från det överordnade I
distriktet i Stockholm.


Hela tråden: