FEDECRIAL; HOG, ERA och svenskt deltagande efter 2015 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Kjell Friberg, Friday, April 18, 2014, 17:26 (3654 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Bara en fråga i mängden men en som vållat högljudda diskussioner, nämligen märkning av fordon då alla "tror" så mycket men ingen, inte ens Transportstyrelsen, har tillräckliga underlag när det gäller museifordon. Först måste vi i detta fall skilja på registrering och märkning vilket många tycks har svårt att förstå. Varje fordon skall vara registrerat och försett med uppgift om detta men ingenstans framgår att detta registernummer är en pålaga av Herren Gud varför det kan vara placerat synligt för besiktningsmannen men ändå undanskymt för gemene man. För detta registreringsnummer finna klara direktiv hur det skall se ut, direktiv som Transportstyrelsen skall tolka tillsammans med fordonsinnehavaren och det är här det verkligen klickar i museivärlden då Transportstyrelsen inte har tillräcklig kännedom om varje enskilt museifordon utan det har bara fordonsägaren. Resultatet har blivit helt groteska registreringsnummer för i första hand smalspårsfordon. Vad sedan yttre märkning beträffar får varje ägare märka sina fordon "hur som helst" kompletterat med fordonets registreringsnummer och där räcker det med att detta nummer kan avläsas vid besiktning. Den märkning alla skyggar för behövs bara i internationell samtrafik och detta kan knappast vara aktuellt på exempelvis fordon med spårvidden 891 mm eller andra rent svenska spårvidder som 802 eller 1093 mm.


Hela tråden: