V-signaler med delat sken? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 19, 2014, 09:02 (3659 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Inget svar på frågan, mer komplement: även på NBJ förekom den typen av V-signal. Sitter det inte rentav kvar sådana längs linjen Vikersvik-Bofors än idag? De fanns i alla fall kvar där för några år sedan.

De är definitivt gamla privatbanesignaler. NBJ köpte dem "på rot" från säröbanan
vid dess nedläggning. NBJ signalfolk var nere i Göteborg och demonterade dem.

V-signaler med två separata sken finns fortfarande vid Saltsjöbanan. Bild från Ringvägen 2007:

[image]

Även SJ hade sådana signaler. Förklaringen var oftast att man tidigare haft huvudsignaler för att skydda vägkorsningen. Så brukade det vara vid automatiska eller fjärrmanövrerade bommar.

Det var först i början av 1950-talet som det generellt blev tillåtet att ha automatiska fällbommar. Men innan dess gick det att få dispens för automatisering; Saltsjöbanan fick lagom till CTL-införandet (Central TågLedning) ett sådant beslut undertecknat av Gustav V och kontrasignerat av statsminister Axel Persson Bramstorp. Säröbanan fick också dispens. Och i samtliga fall försågs vägkorsningarna med huvudsignaler och vid behov försignaler.

SJ hade en del bomanläggningar på linjen som fjärrmanövrerades från station. Även vid sådana anläggningar fanns huvudsignaler. "Signalplats" benämndes arrangemanget.

Under 1950-talet, när V-signaler började införas, gjordes många av huvudsignalerna om till V-signaler genom att det gröna skenet byttes mot vitt.

Det förekom också V-signaler som vad jag vet inte varit huvudsignaler men ändå hade två separata sken.


Hela tråden: