Matfors - Vattjom 1948: Många brister påpekade vid besiktning (Signaler/säkerhet)
Matfors - Vattjoms järnväg var en av Sveriges minsta privatbanor, och det finns väl inte mycket skrivet om banan. 1948 gjorde Väg-och vattenbyggnadsstyrelsen en besiktning av järnvägen, som ägdes av Tuna Järnvägsaktiebolag. Av [link=http://ekeving.se/b/MVaJ/VoV_1948.pdf]besiktningsprotokollet och ytterligare korrespondens[/link] framgår att det fanns en del brister:
Infartssignalen till Matfors var en skivsignal som inte kunde visa "stopp"
Bommarna vid Matfors manövrerades på avstånd men saknade förringning. Istället började klockan klämta efter att fällningen inletts. Fällbomsvindspelet var ålderdomligt och saknade skylt om påbjuden hastighet
Byggnader mm inkräktade på fria rummet
Det var mycket gångtrafik på banvallen, järnvägsinspektören föreslog att järnvägen skulle utfärda gångkort för att reglera detta
Ett korsande décauvillespår låg ovanpå ett av MVaJ spår
Hägnad, räler och ballast var briställiga
Oklart hur MVaJ skulle kunna köra persontrafik, något man var skyldig att göra på uppfordran av länsstyrelsen
mm