Göteborgaren (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Thursday, April 24, 2014, 13:50 (3658 dagar sedan) @ Sune Nylén

Man får nog titta i en något äldre tabell för att mitt inlägg skall bli aktuellt.
1954 stämmer nog rätt väl med tiderna 1948 Xt 90 gick från G 7,15 stannade i Skövde 8.51-53 och kom till Cst 12,00 4 t 45 min.
Xt 89 Cst 18.00 Skövde 21,10-12 och kom till G 22,52 4 tim och 52 min.
7 min. längre gångtid. Jag skulle ju heller ALDRIG skrivit att det var långsammare, om jag inte vetat bättre, till skillnad från den ärade skribenten av inlägget.:-D

Jo det var just precis det du gjorde. Du skrev: "Sedan kom det ju ett förslag på ett tåg i motsatt riktning också. Det fick bli Stockholmaren. Vill minnas det gick lite långsammare också."
Det är alltså helt fel, för fram till 1954 fanns det ett expresståg som hette Göteborgaren, och det gick mycket riktigt olika fort i vardera riktningen.
Från 1955 fanns det två expresståg, Göteborgaren och Stockholmaren. De hade också olika gångtid i olika riktning, men Göteborgaren västerut och Stockholmaren västerut hade samma gångtid, medan Göteborgaren österut och Stockholmaren österut också hade samma gångtid. Väst- och östgång skilde sig alltså i tid, men det var inte så att Göteborgaren var snabbare än Stockholmaren, och det var just precis det du skrev.

Jag bor varken i Stockholm eller Göteborg och har aldrig gjort det, och har heller aldrig känt mig särdeles befryndad med vare sig någon specifik stad eller landsända, eller för den delen förstått poängen med den sortens känsloyttringar, men rätt ska vara rätt.


Hela tråden: