GHJ, MÅJ XC 10 och annat "sånt" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Saturday, May 31, 2014, 17:10 (3617 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Vill ngn mer än jag agera fadder/understödjare och slanta upp pengar till en fullständig rekonstruktion??? DÅ har vi VERKLIGEN nånting att bita i här!!!

Huvet på spiken, liksom. Men då är problemet -om man undantar den Möllerska hammaren kanske- att intresset för dylika fordon brukar vara ganska svalt. Framförallt om dom inte är ’nyckelfärdiga’ och vi pratar om trakter utanför Falköping och Västervik. Det ju inga fordon en museiförening normalt prioriterar. Vare sig man har egen bana eller ej. En kombination av ’osexigt’ och ’drar inte folk’/ ’dålig kapacitet’, liksom.

Jag har berört detta på detta forum förut: Tänk på ödet för den unika UBFo-korgen NBVJ hade och det som dessvärre också verkar vara på väg att ske med den liklaledes unika (och kompletta!) ’YCos’-rälsbussen från TGOJ som står i Grängesberg =Förfall och skrotning. Nä. Ånglok ska det va´! Så om nåt ska ske måste ’riktad sponsring’ fås fram till dessa fordon.

Det är också på sätt och vis inte konstigt om korgen kommer till Gotland, renoveras och sätts i drift just där. Där finns det såväl museala -likheten med VVJ´s motsvarande vagn- och ’praktiska’ anledningar -GHJ har i dagsläget inget annat än Z4p med passvagn att sätta in om ånglok inte önskas i en beställning- att satsa på ett dylikt projekt. Till en mindre chartergrupp är MÅJ XC 10, möjligen med en tillkopplad passvagn (förslagsvis C 42 eller C 46 då), inte bara lagom utan perfekt med tanke på ekonomi och bemanning.

’Yo1p-återskapningsprojektet’ hos GHJ rullar förvisso på, men jag anar att det tar ännu längre tid och ännu mer resurser att förverkliga detta (eller vad säger du Ante?). Plus att man med en motorvagn enligt gamla benämningen (= ’med konventionell drag och stötinrättning’ ) som MÅJ-vagnen kan dra vanliga järnvägsvagnar. Så det handlar väl då rätt mycket om vilken ’spis’ och drivlina man sätter in i vagnen. Men förhoppningsvis tar man lite estetiska (och museala) hänsyn också; en sådan motorvagn ser ju rätt löjlig ut framför ett par boggivagnar med ’modern profil’, även om den skulle orka dra dom. Ångdrift då? Ja, nothing is impossible i framtiden om ytterligare resurser skapas. Eller..?

/ L G

... som ju gillar ånglok, så när han ’dissar’ sådana bör man lyssna :-P


Hela tråden: