Vägskydd på 50-talet? (Signaler/säkerhet)

av PeO, Sunday, July 20, 2014, 17:20 (3561 dagar sedan) @ Anton Torstensson

Titta in på Gunnar Ekevings hemsida http://www.ekeving.se/
Mitt minne är att ändringen skedde medan jag gick folkskolan i Sollebrunn, alltså tidigt 60-tal.
Byttes rörbommar ut mot bräd-d:o samtidigt? minnet från 10-årsåldern har bleknat något.
Vägskydd med en röd lampa fanns åtminstonde för ett par år sedan kvar i Ljunskile, så ändringen verkar inte varit definitiv.
Edit: jag gick in på sidan själv och fann följande text:

1949 kom ett förslag till vissa ändringar i skyddsanordningarna, och från början av 1950-talet började nya former av bommar och signaler att införas. Det blev tillåtet att använda halvbommar, och det krävdes inte längre dispens för att installera automatiska bommar. Denna bild från 1959 visar en korsning vid Nynäsbanan med den nya typen av helbom och kryssmärke [Sveriges Järnvägsmuseum]. Det nya utförandet av signaler och kryssmärken infördes fullt ut i samband med omläggningen till högertrafik 1967.

Det finns mycket mer information på Ekevings hemsida.


Hela tråden: