Väderinspirerad spekulationstråd..... (Fordon: lok)

av Kent A, Wednesday, July 23, 2014, 22:45 (3536 dagar sedan)

Man ser ofta i väder som detta (eller långt innan man kommer till detta)
notiser här om inställda körningar pga brandfaran, och tänker ... what the???

Det är inte så j-a länge sedan som vartenda skittåg på varenda bondbana drogs av vattenkokare. Om läget varit detsamma skulle ju huvudelen av landets befolkning vara brandmän upptagna med att släcka bränder längs järnvägarna, men så var det ju inte, så vad hände???

Inte är väl dagens jvg-personal så in i h-e mycket sämre på att köra ånglok även om man givetvis inte har samma rutin som sina föregångare.
Är det bara sämre banunderhåll, jag läste i boken om Stavsjö järnväg om kgl jvg-styrelsens krav på avverkad och risrensad mark kring banan för att tillåta ångdrift och den kvalitéen har man ju inte idag när slyet understundom piskar mot dieslarnas huvar..

Men, vad säger den samlade expertisen, varför sätter man eld på terränglådan i högre grad i dag än "back in the day". (Räknat i eldsvådor per körd lok-km)


Hela tråden: