Väderinspirerad spekulationstråd.....Planering (Fordon: lok)

av Stefan Skoglund, Friday, July 25, 2014, 06:46 (3557 dagar sedan) @ JSV

Det kan ju också vara så att acceptansen för ångtågstrafikens baksidor var större i en tid där inga andra sätt stod till buds för att få till de transporter som krävdes för att få industrins hjul att snurra, än vad den är idag, när ångtåg körs för nöjes skull. Museitågsbranschen har inte råd med att ställa till en massa oreda - oavsett om det handlar om att sätta eld på skogen eller att åsamka trafikstörningar för "riktiga tåg".


I detta ingår till exempel att inte planera in ångtågsresor genom halva landet i tider då brandfaran i skog och mark är som störst...

Hur ska man kunna planera detta ?

Dvs att bättre än metrologerna kunna förutspå vädret om 6 månader eller vad nu planeringshorisonten är för ett sådant evenemang ?

Ska SJVM ställa in 1200 körningen om Augusti blir torr ?

Vilket den mycket väl kan bli och hur ska de kunna planera för något sådant ?

Fortsätter det att vara sådan här torka två veckor till så kan inte några vanliga regnväder i slutet av Augusti kompensera för den här torkan.

Kommer det några riktigt fina regnstormar natten till den andre september så kanske det kan kompensera en torr Augusti.

Eller ska vi ha det så att Trafikverket bestämmer att ångloksevenemang inte får planeras under tiden första Maj till sista September eftersom det finns stor chans att det kan vara torrt ?

Men vad var det som brände ner lite skog i närheten av Källeryd för några år sedan ?


Hela tråden: