Väderinspirerad spekulationstråd.....Planering (Fordon: lok)

av Heller, Friday, July 25, 2014, 11:44 (3535 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

I detta ingår till exempel att inte planera in ångtågsresor genom halva landet i tider då brandfaran i skog och mark är som störst...


Hur ska man kunna planera detta ?

Det kan man inte. Men man får se till att ha alternativ om det är så att man inte kan köra ångtåg. Att ta en onödig risk är bara korkat och stärker inte gammeltågsbranschens ställning.


Dvs att bättre än metrologerna kunna förutspå vädret om 6 månader eller vad nu planeringshorisonten är för ett sådant evenemang ?

Ska SJVM ställa in 1200 körningen om Augusti blir torr ?

Det är en fråga som andra får svara på, men om jag hade varit järnvägsföretag så...ja.


Vilket den mycket väl kan bli och hur ska de kunna planera för något sådant ?

Fortsätter det att vara sådan här torka två veckor till så kan inte några vanliga regnväder i slutet av Augusti kompensera för den här torkan.

Kommer det några riktigt fina regnstormar natten till den andre september så kanske det kan kompensera en torr Augusti.

Eller ska vi ha det så att Trafikverket bestämmer att ångloksevenemang inte får planeras under tiden första Maj till sista September eftersom det finns stor chans att det kan vara torrt ?

Världen är ju inte svart eller vit. Sådana här avgöranden handlar om att göra en bedömning och att ta ansvar för sin verksamhet. Men fattar man fel beslut får man vara beredd att stå för det. Att annonsera ångtågstrafik under sommaren innebär att man tar en risk att hamna i läget att välja på att a) göra resenärerna besvikna genom att köra diesel istället, eller b) sätta eld på omgivningen. I tveksamma fall väljer jag att få lite sura miner framför att få telefonsamtalet som säger "de har tänt".


Men vad var det som brände ner lite skog i närheten av Källeryd för några år sedan ?

Är det ett argument för att man till varje pris ska köra ångtåg - även när det är extremt torrt i skog och mark? I så fall står du på murkna skansar. Det är givetvis inte bra när den kommersiella tågtrafiken tänder eld på skogen med tjuvbromsar och annat elände, men jag inbillar mig att det finns större acceptans bland allmänheten för att sådana olyckor händer, än vad det finns acceptans för att man tänder med ånglok. "Gubbar-som-leker-med-tåg-stämpeln" ligger oss i fatet...


Hela tråden: