1950-tals placerinar av beredskapsångloken? (Fordon: allmänt)

av Granis, Friday, July 25, 2014, 12:05 (3535 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Hur var det egentligen på smalspårssidan? Hur "officiella" var dom beredskapslok man ställde undan på 891-banorna t ex? Eller var det bara egna påhitt av vissa trafikdistrikt? Jag tänker t ex på S2p och S9p-lok som nu finns på AGJ (från Berga respektive Eksjö). Och Gp-lok väl. Var det helt enkelt en "naturlig förlängning" på den snöröjningsberedskap en del (då främst rälsbuss)banor fick när loktågen började försvinna vid slutet av 50-talet? Och inget som hade med Försvarsbyrån att göra m a o. Därför blev inga av dom heller ordentligt konserverade med inplastning och torrluftsaggregat t ex. Den täknicken* kanske ö h t inte ens börjat genomföras innan de få smalspårsberedskapsloken slopats eller sålts till museiföreningar? Vilken status dessa än hade...

/ L G

*= Avsiktligt felstavat för att systemet skulle acceptera detta inlägg!! Skriver jag n*ke eller tekn*ken verkar det funka nu i varje fall. Detta är väl då resultatet av nån spamskyddsfunktion (sportskor med nämnda -eller snarare ej nämnbara- namn har ju figurerat som sådant på detta forum). Resultat: Var uppmärksam på hur du i fortsättningen skriver om teknik -och hur du böjer ordet. Nåt som kan bli svårt på just vårt forum. Digital teknik är i varje fall fantastisk! :-P


Hela tråden: